Hitta svaren på våra vanligaste frågor om Land Rover infotainment och våra anslutna tjänster.
How do I configure/edit the customisable homescreen?
To add a shortcut/widget press and hold your finger down on an empty part of the homescreen. To move a shortcut/widget simply tap on the edit icon at the bottom of the Touchscreen. Tap on + to select the area you would like to place the new shortcut/widget.
To delete a shortcut/widget, drag it to the bottom of the Touchscreen where a large delete bar will appear.
To move a shortcut/widget between homescreens, drag it to the side of the screen – at this point the next/previous homescreen is shown. Release pressure on the shortcut/widget when in the desired position.
Scalable shortcuts/widgets can be resized by clicking on the resize icon shown in lower right corner of the shortcut/widget in edit mode.
Please note that you can only configure/edit the customisable homescreen(s) when your vehicle is stationary.
Varför kan jag inte alltid ändra storleken på widgetarna/genvägarna på den anpassningsbara hemskärmen?
Inte alla genvägar/widgetar kan ändras i storlek, och andra kan ha begränsade storleksalternativ. Detta är för att säkerställa att genvägens/widgetens funktion aldrig påverkas – exempelvis genom att göra den för liten.
Jag har skapat min egen hemskärm – kan jag göra detta till standardhemskärm?
Ja, det går att ställa in dina hemsidor så att du kommer tillbaka dit varje gång du trycker på hemknappen. Gå till inställningar > Heminställningar
Om du trycker på hemknappen en gång kommer du tillbaka till din standardhemskärm. Om du trycker på hemknappen två gånger kan du förhandsgranska alla sidor inklusive sidan för extra funktioner. Denna funktion gör att åtkomst till specifika sidor går snabbare när flera hemsidor har lagts till.
Hur många hemskärmar kan jag skapa?
Du kan skapa upp till 4 nya hemskärmar utöver fabrikens hemskärm.
Kan jag anpassa fabrikens hemskärm?
Nej, det går inte att anpassa denna sida.
Kan jag använda min egen bakgrundsbild?
För närvarande kan du endast välja mellan förinstallerade bakgrundsbilder.
What’s the function of the small square icons inside each quadrant on the homescreen?
The small square icon placed to the side of the main feature panels, provides a shortcut to a specific feature. For example, your voicemail, seat controls, set/cancel navigation guidance, play/pause etc., depending on the media source you’re using.
Vilka funktioner kan användas med rattkontrollerna?
Beroende på fordonets specifikation kan följande Touch Pro-funktioner styras via rattkontrollerna:
Varför finns det inget alternativ för att ändra tidsinställningen?
Tiden synkroniseras automatiskt med GPS-satelliter baserat på fordonets nuvarande position. Därför uppdateras systemet automatiskt när du kör mellan tidszoner eller när GMT-sommartid ändras. Detta säkerställer att Realtids-Trafikinformationssystemet fungerar så exakt som möjligt – och att all information är korrekt för din resa.
Beroende på vilken funktion jag använder, visar inställningsknappen olika alternativ – varför är det så?
Vi ville ge enklare åtkomst till allmänna inställningar samt snabbare åtkomst till vissa mer använda inställningar som display och ljud. Därför finns en inställningsikon (två kugghjul) längst ner på pekskärmen i varje huvudfunktion. När du trycker på denna knapp visas inställningsskärmen för denna funktion.
Längst upp ändras en stor knapp dynamiskt beroende på vilken funktion som används för tillfället. Om du till exempel använder Navigationsfunktionen visas navigationsinställningar. Längst ner finns kontroller för att åsidosätta pekskärmens automatiska ljusstyrka eller för att stänga av den helt. De två stora knapparna i nedre sektionen ger åtkomst till Alla inställningar och Ljudinställningar.
Tillbakaknappen tar mig inte alltid tillbaka till den senaste använda funktionen/skärmen, varför är det så?
För att hjälpa dig att navigera med färre steg använder Touch Pro en hierarkisk logik för tillbakaknappen istället för historisk. Den tar dig tillbaka genom systemets nivåer istället för att ta dig tillbaka till din senast använda funktion.
Hur många TV-/Radio-favoriter kan jag komma åt direkt från klustermeny med rattkontroller?
Dina första 14 favoriter kan väljas från det virtuella instrumentdisplayen. Om den favorit du vill ha inte är tillgänglig kan du omorganisera listan när ditt fordon är stillastående.
Hur kan jag ändra vilken information som visas i multitaskpanelen?
Svep upp eller ner på någon panel för att växla mellan följande:
Massagefunktionerna sätts på automatiskt, hur kan jag stoppa detta?
Du kan ha aktiverat automatisk aktivering av massagefunktionen av misstag. Gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Säten > Automassage.
Hur länge varar massageprogrammet?
En fullständig massagecykel varar i 10 minuter.
Which features can I control with the new Voice Recognition System?
Land Rover’s Voice Recognition System allows safer access to your media and phone systems. To activate voice recognition, press the voice control button on the steering wheel.
Varför känner inte Röstigenkänningssystemet igen vissa radiostationer?
Detta kan hända när ett antal radiostationer har liknande namn. I det här fallet visar systemet en lista över möjliga stationer att välja mellan. Tryck helt enkelt på stationsnamnet eller läs upp linjenumret.
Alternativt kan du försöka säga hela stationsnamnet t.ex. "Ställ in på BBC Radio 1" istället för bara "Ställ in på Radio 1". Du kan också skapa rösttaggar för alla dina favoritstationer.
Varför kan jag inte använda röstigenkänningssystemet för att styra klimatet?
Land Rovers röstigenkänningssystem är utformat för att eliminera uppgifter som annars skulle kräva flera steg. I de flesta fall kräver klimatkontroll en enda knapptryckning – röststyrning skulle vara mer komplicerat för denna interaktion.
Kan jag ändra språket för Röstigenkänningssystemet?
Röstspråket ställs in baserat på systemets språk. För att välja ett annat språk för Röstigenkänningssystemet, välj helt enkelt ett annat system språk i fordonets inställningsmeny.
Inställningarna för röstigenkänning visar kontroller för bekräftelse och feedback, vad är dessa?
Med "röstkommando-bekräftelser" aktiverade bekräftar Röstigenkänningssystemet din röstbegäran genom att upprepa instruktionen. Till exempel, efter att ha sagt "Ring hem" säger systemet "Ringer hem". Om detta inaktiveras snabbar det upp den tid systemet tar att utföra uppgiften. Med "röstfeedback" aktiverad instruerar systemet dig vad du ska säga härnäst. Om du inaktiverar denna funktion när du har blivit van vid systemet kommer interaktionstiden att minska. Observera att även efter att du har inaktiverat "röstfeedback" kan systemet fortfarande kräva ytterligare inmatning i vissa situationer.
Can the web browser be used while the vehicle is in motion?
No. To reduce the possibility of driver distraction, the browser cannot be used whilst the vehicle is in motion. Video is also not supported in the browser.
Zooma genom att nypa ihop fungerar i navigationen men inte i webbläsaren?
För att zooma in på en webbsida, gå till zoomkontrollerna i verktygsfältet i webbläsaren.
Varför är det ibland svårt att trycka på knapparna högst upp på en webbsida?
Prova att zooma in lite genom att trycka två gånger på ”+”-knappen på pekskärmen.
När jag står parkerad vid en trafikerad väg, varför får jag ibland ”fordon i rörelse”-varningar och förlorar åtkomst till vissa funktioner?
Detta beror på en kombination av fordonssäkerhet och trafikregler.
Ett fordon med motorn igång, oavsett vilken växel som är vald, anses inte alltid vara stillastående – och våra rörelsedetektionssystem kommer att fortsätta övervaka fordonet.
Dessutom måste vissa funktioner stängas av när hjulen börjar röra sig. I vissa fall kan den minsta rörelsen utlösa detta. I denna situation, använd parkeringsbromsen eller fotbromsen.
Efter att ha backat fordonet och sedan kört framåt, dyker Park Distance Control-skärmen upp på pekskärmen – hur kan jag dölja den?
För att tillfälligt minimera fönstret men behålla ljudvarningar – tryck på krysset i det övre hörnet av Park Distance Control-fönstret.
För att helt avaktivera Park Distance Control, tryck på knappen för Park Distance Control. Beroende på ditt fordon kommer detta antingen att vara längst ner på pekskärmen eller i takkonsolen.
När ditt fordons hastighet ökar till över 11 mph / 16 km/h inaktiveras Park Distance Control automatiskt.
Varför visas alltid bakre kameran när jag väljer Backa – varför inte visa 360 graders kameravy om det var mitt senaste alternativ?
Detta är av säkerhetsskäl. Bakre kamerans synfält är mycket bredare när den används som en enda kameravy. Bakre kameravy är också mer effektiv på att varna för inkommande trafik som är utanför synfältet.
Vad är min körpoäng?
I vissa fall kan det vara möjligt att uppnå en hög körpoäng men ha lägre MPG / km/l – exempelvis vid körning i tät trafik. Om din körpoäng var 100% har du uppnått den mest bränsleeffektiva körstilen för resan. En körpoäng på 50% indikerar att du kunde ha uppnått betydligt bättre bränsleekonomi genom att anta en annan körstil.
Varför har jag en hög körpoäng men dålig bränsleförbrukning?
I vissa fall kan det vara möjligt att uppnå en hög körpoäng men ha lägre MPG / km/l – exempelvis vid körning i tät trafik. Om din körpoäng var 100% har du uppnått den mest bränsleeffektiva körstilen för resan. En körpoäng på 50% indikerar att du kunde ha uppnått betydligt bättre bränsleekonomi genom att anta en annan körstil.
FAQs innehåller detaljer om hur du uppdaterar ditt SD-kort. Om du har en annan fråga, vänligen kontakta en återförsäljare för support på våra äldre system.
What is Map Updater?
The Map Updater is a software tool for PC and Mac. It is used for downloading new map data and related content for the Navigation system.
Var är SD-kortet?
Kart-SD-kortet bör finnas i SD-kortplatsen i fordonet. Se fordonets manual för exakt plats för kortplatsen.
Varför upptäcker inte Kartuppdateraren mitt SD-kort?
Kartuppdateraren känner endast igen ett giltigt SD-kort avsett för användning med navigationssystemet. Andra SD-kort kommer inte att upptäckas. Om SD-kortet är skadat eller datan har ändrats på något sätt utan att använda Kartuppdateraren kan det leda till att SD-kortet inte känns igen. Du kan även kontrollera om SD-kortplatsen på din PC eller Mac fungerar korrekt.
Hur kan jag kontrollera tillgängligheten av kartuppdateringar?
Använd Kart-SD-kortet med Kartuppdateraren för att kontrollera tillgängliga uppdateringar. Kartuppdateraren känner automatiskt igen tillgängliga uppdateringar för det detekterade SD-kortet och erbjuder dem för nedladdning och installation.
Är min Kartuppdaterare uppdaterad?
Kartuppdateraren kontrollerar automatiskt efter appuppdateringar varje gång den startas.
Varför visas mitt VIN i Kartuppdateraren?
Ditt Fordonsidentifikationsnummer (VIN) är en unik identifikator tilldelad varje tillverkat fordon. Ditt VIN kan ses på en plåt, synlig genom vindrutans bas, på fordonets vänstra sida. Kartuppdateraren använder ditt VIN för att godkänna en icke-överförbar licens för att använda kartor på ditt fordon under aktiveringsprocessen.
Vilka operativsystem stöder Kartuppdateraren?
Kartuppdateraren stöder för närvarande Microsoft Windows version 7, 8 och 10 samt Mac OS X 10.8 och senare.
Kan jag lagra mina egna personuppgifter på SD-kortet?
Kart-SD-kortet är endast avsett för användning med navigationssystemet. Kortet ska inte användas för att lagra annan data. Alla ändringar av innehållet på SD-kortet måste utföras endast via Kartuppdateraren. Att lagra annan data på SD-kortet eller göra obehöriga ändringar kan orsaka problem med navigationssystemet och kan ogiltigförklara fordonets garanti.
Varför känner inte fordonet igen SD-kortet?
Om ditt Kart-SD-kort inte känns igen, säkerställ att SD-kortet är olåst (liten strömbrytare på sidan av SD-kortet) och korrekt insatt i fordonets SD-kortplats. Om det är korrekt insatt, stäng av tändningen, stäng alla dörrar på fordonet och lås fordonet i 2 minuter innan du startar fordonet igen. Om SD-kortet fortfarande inte känns igen, notera eventuella felmeddelanden som visas och kontakta din återförsäljare för vidare hjälp.
Varför är vissa alternativ nedtonade?
Kartuppdateraren känner automatiskt igen innehållet på det anslutna SD-kortet. Tillgängligheten av vissa knappar och/eller funktioner kan vara kopplad till innehållet på SD-kortet.
Varför är inget VIN kopplat till SD-kortet?
Detta meddelande indikerar att Kartuppdateraren inte kunde hitta ett Fordonsidentifikationsnummer (VIN) på kortet. Vänligen kontakta din återförsäljare.
Raderas de äldre kartorna vid en ny installation?
Ja, nyare kartor raderar och ersätter den äldre versionen av kartor.
Kan jag avbryta en pågående nedladdning och installation?
Nej, nedladdnings- och installationsprocessen måste slutföras helt för att upprätthålla konsistens och giltighet av kartinnehållet på SD-kortet. Vänligen stäng inte Kartuppdateraren eller ta bort SD-kortet medan nedladdningen och installationen pågår.
Vad gör jag om jag har förlorat, skadat eller brutit mitt SD-kort?
Du måste beställa ett nytt SD-kort. Vänligen kontakta din
Har ni ett kontaktcenter för support?
Vänligen kontakta din lokala återförsäljare för vidare hjälp
In the Radio feature, are ‘Favourites’ similar to pre-sets?
Yes, your radio’s ‘Favourites’ provide a single list of all your favourite radio stations regardless of band e.g. FM, AM DAB – making it easy to navigate to your favourite station. (Previous systems required you to switch radio bands before selecting the pre-set.)
You can also add your favourite radio stations as a shortcut on one of your customised homescreens.
Alternatively press the voice recognition button on the steering wheel and use a voice command to find the station.
Hur lägger jag till en radiostation i mina favoriter?
Från skärmen "Spelas nu" eller i listan "Hitta station" tryck på stjärnikonen. När stjärnan ändras från kontur till solid ikon har stationen lagts till som favorit. Stationer listas i den ordning du lägger till dem.
Kan jag ändra ordningen på min favoriter-lista?
Ja. Tryck på redigeringsikonen längst ner på skärmen och dra sedan stationen till en ny position i listan. (Detta kan endast göras när ditt fordon är stillastående.)
Hur tar jag bort en station från min favoriter-lista?
Tryck på stjärnikonen – när den återgår till kontur kommer stationen inte längre att vara listad som favorit.
Hur växlar jag mellan radiostationer när jag är i Media?
När du är i Media kan du svepa vänster/höger över mitten av pekskärmen för att byta radiostationer, TV-kanaler eller spår som spelas.
Hur är FM-stationer organiserade i mediebiblioteket?
När du väljer alternativet "Hitta" från radiomenyn "Spelas nu" kommer alla tillgängliga FM-stationer att listas efter frekvens. Om du föredrar att omorganisera listan efter stationsnamn kan du ändra detta i Radiotinställningar.
Hur många TV-/Radio-favoriter kan jag komma åt direkt från klustermeny med rattkontroller?
Dina första 14 favoriter kan väljas från det virtuella instrumentdisplayen. Om den favorit du vill ha inte är tillgänglig kan du omorganisera listan när ditt fordon är stillastående.
What capacity USB sticks can be used?
Up to 128GB.
Please note that before any USB stick can be used you will need to reformat it as FAT32. Please make sure you save any data on the USB stick as reformatting will erase all data.
Kan jag använda portabla medielagringsenheter?
Vi rekommenderar inte detta eftersom strömförbrukningen för dessa enheter varierar avsevärt.
Vilka mediaformat stöds för uppspelning av musik och video?
Touch Pro stöder ett brett utbud av ljud- och videoformat inklusive:
Ljudformat: AAC, Dolby, DTS, FLAC, MPEG 1, 2, 3, WMA, PCM, WAV, Apple Lossless
Videoformat: AVI, DV, 1, 2, 4 inklusive DivX, Xvid och QuickTime, H.263, H.264, WMV, MKV
Stöds USB 3.0?
Ja.
Can I view more than one TV channel in my vehicle?
Depending on your vehicle’s specification and the reception quality, it may be possible to view up to three channels simultaneously.
Multiple TV antennas located in the vehicle’s architecture make it possible to view one channel on the left rear screen, a second on the right rear screen, and a third on the front Touchscreen. However the front Touchscreen is only viewable if the vehicle is stationary – once the vehicle is moving only the audio will play.
When one TV channel is being viewed, the signal from multiple antennas combines to help provide a stronger signal and improve picture quality.
När jag sätter in en DVD i enhetsfacket, varför spelas den inte upp automatiskt?
För att undvika avbrott i den mediekälla som för närvarande spelas. Denna funktion är särskilt användbar för fordon utrustade med ett underhållningssystem för baksäten. I detta fall kan DVD spelas upp på bakre skärmar medan ljudet spelas upp via trådlösa hörlurar.
Can I control and monitor content on the rear screens from the front of the vehicle?
Yes, select the media playing screen from the front Touchscreen and tap ‘rear media’. You can now see what each screen is currently playing.
From this screen, the front passenger can also change media sources and/or channels/stations/tracks, depending on the source in use.
The driver can also choose to listen to the same audio as the Rear Seat Entertainment over the cabin audio. At this point the rear passengers will have full control of the cabin audio volume.
Please note that only front or rear passengers can have access to the volume control at one time. It’s not possible for the volume to be adjusted from both the rear and front of the vehicle simultaneously.
Vilka funktioner finns i det nya underhållningssystemet för baksätet?
Underhållningssystemet för baksätet har följande funktioner:
I "supervisor"-skärmen för bakre media, vad har låsknappen för funktion?
Den låser fjärrkontrollen och förhindrar användare i baksätet från att byta kanal eller volym. Detta kan vara särskilt användbart när du har små barn i fordonet.
Kan jag stänga av/justera ljudvolymen i kupén från baksätet?
Om ljud spelas upp över fordonets ljudsystem kan passagerarna bak få kontroll över ljudet i kupén. Fjärrkontrollen kan då användas för att justera eller stänga av volymen vid behov.
När bakre media lyssnas på med fordonets trådlösa hörlurar är volymkontrollen placerad på sidan av hörlurarna.
Will the app be automatically available?
Yes, Online Media will appear in the Source Selection list.
Vilka regioner stöds?
Online Media är tillgängligt i USA, Storbritannien, Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien.
När blir andra musikstreamingtjänster tillgängliga?
Annonseringar om andra musikstreamingtjänster kommer att släppas när de är tillgängliga.
Varför är inte Online Media tillgängligt i min bil?
Online Media lanseras i vissa Land Rover-fordon som byggts från och med september 2017, så om ditt fordon är äldre än detta kommer du inte att få appen.
Vad är ett Live/InControl-konto?
Detta kan skapas på InControl-portalen och samma uppgifter används för att logga in på Live i din bil.
Vilka Land Rover-kontroller är tillgängliga med Online Media Player?
Online Media Player tar över den primära vyn på instrumentpanelens skärm. Kunden fortsätter att ha tillgång till JLR statusinformation på huvudsidan, och om Velar används visas även Online Media på den nedre skärmen. På skärmen innehåller huvudfönstret displayen för Online Media Player. Sekundärfönstret, eller “Sidopanelen”, gör det möjligt för användaren att hoppa till andra appar i fordonet och till komponenter i Online Media Player såsom spellistor eller historik.
Kan Online Media Player styras med röstkommandon?
Kunder kan använda Land Rovers röststyrning genom att trycka på röstknappen på ratten för att aktivera Online Media Player med kommandon som “Starta Online Media” eller “Starta spelaren”. Online Media Player fungerar dock endast via pekskärmen.
Vilka språk är Online Media tillgängligt på?
Online Media kommer att vara tillgängligt på 31 språk. Innehåll från leverantörer kommer inte att översättas.
Varför spelas inte mitt innehåll alltid upp?
Innehålls tillgänglighet beror på nätverksstyrkan eftersom det streamas online. Se till att du har en bra nätverksanslutning när du använder Online Media.
Varför skiljer sig sökresultaten från TuneIn när jag söker efter samma sak två gånger?
Sökresultaten från TuneIn varierar eftersom de baseras på live-radiostationer från hela världen.
Hur upprepar jag alla låtar/ett helt album?
Detta sker automatiskt. Funktionen för att upprepa allt är alltid på, vilket är anledningen till att ‘Upprepa aktuell låt’ är det enda tillgängliga alternativet.
Kan jag rippa CD-skivor till Touch Pros mediebibliotek?
Ja, den inbyggda Gracenote-databasen matchar spårinformationen samt album- och artistomslag. När du sätter in CD-skivan visas en ikon bredvid uppspelningskontrollerna som tillåter dig att rippa den.
Kan Gracenote-databasen uppdateras för att inkludera nyutgivna album?
Vänligen kontakta din återförsäljare för de senaste programuppdateringarna.
När jag tittar på mediaspelarens skärm och trycker på strömknappen stängs inte skärmen av – istället visas hemskärmen. Varför är det så?
För din bekvämlighet visas hemskärmen automatiskt för att hjälpa dig att navigera till en annan funktion.
Jag har valt karusellvy, varför visas min musik som en lista?
Karusellvyn stöds endast för Sirius XM Satellite Radio (endast USA och Kanada), mediebibliotek och USB-minnen.
Varför visas källorna i mediaspelaren ibland på olika positioner?
Källor som visas i mediaspelaren baseras på de som är tillgängliga vid den tidpunkten, antingen fysiskt eller trådlöst. Eftersom dessa kan variera från resa till resa arrangeras källorna dynamiskt baserat på användning. Radio placeras alltid i det övre hörnet. Vid sidan av Radio visas den senast använda källan, och så vidare. Om en källa inte är tillgänglig visas den inte. Till exempel, om USB-minnet inte är isatt, kommer det inte att visas i mediekällistan.
Can I buy InControl Apps for my current vehicle?
Currently it is only possible to have InControl Apps on a new vehicle. InControl Apps is selected when the vehicle is ordered, as the hardware is fitted at the factory. Future options are being explored.
Jag har köpt en begagnad Land Rover med InControl Apps installerad. Kan jag ansluta min smartphone?
Ja. Installera helt enkelt InControl Apps på din smartphone så blir InControl Apps-funktionen helt tillgänglig.
Kan jag ladda ner appar som är tillgängliga för andra regioner?
Genom att ändra din region i fliken Alternativ i smartphone-appen kan du se appar som är tillgängliga för användare i andra regioner. Du kommer bara att kunna ladda ner dessa appar om de också är tillgängliga i din region. Obs: Tillgången på appar garanterar inte att dina språkinställningar är tillgängliga.
Hur mycket kostar InControl Apps?
Det finns en engångskostnad för InControl Apps-systemet eftersom hårdvara måste installeras på fabriken. Kontrollera kostnaden med din lokala återförsäljare. InControl App är gratis tillgänglig på både Google Play och Apple App Store. Vissa appar från tredje part kan kräva köp eller prenumeration.
Varför är inte alla mina appar tillgängliga på InControl Apps?
Endast appar som har gått igenom Land Rovers godkännandeprocess är tillgängliga för användning med InControl Apps.
Jag har uppdaterat min telefon och nu fungerar inte InControl Apps.
Varje försök görs för att säkerställa att InControl Apps är kompatibel med de senaste operativsystemen. Prova att installera om smartphone-appen på din enhet.
Använder InControl Apps mobildata?
Ja. Det rekommenderas att varje smartphone som använder InControl Apps har en lämplig mobil dataplan.
När jag använder röstinteraktion, varför visar min klusterdisplay ett pågående telefonsamtal?
När du startar en röstsession kommer din telefon att trigga ett virtuellt samtal (ingen kostnad tillkommer) för att få tillgång till mikrofonerna i fordonet.
Är det möjligt att ha InControl Apps på mer än en smartphone?
Ja. Varje kompatibel smartphone med InControl Apps installerad kan anslutas till pekskärmen. Dock kan endast en enhet anslutas åt gången.
Vad händer om det inte finns någon dataanslutning?
När du använder InControl-tjänster i ett område med dålig nätverkstäckning (t.ex. avlägsna, lantliga områden) kommer apparna att visa en popup när det inte finns någon tillgänglig dataanslutning för den begärda funktionen.
Kan jag ha InControl Apps på vilket Land Rover-fordon som helst?
InControl Apps måste väljas när du beställer ditt fordon eftersom hårdvara måste installeras på fabriken. Kontrollera tillgängligheten för fordonet med din lokala återförsäljare.
Should I download InControl Apps and any updates via Wi-Fi?
InControl Apps and any updates can be downloaded over a 3G connection. Downloading over Wi-Fi is recommended to reduce data costs and ensure a good connection.
Hur installerar jag en kompatibel app?
Öppna InControl Apps på din smartphone och bläddra igenom listan 'Ej installerade appar' tills du hittar appen du vill installera. Beroende på din enhet, kommer du genom att välja denna app skickas till Google Play eller Apple App Store. Ladda ner och installera som vanligt. Den nya appikonen kommer att visas i avsnittet ”installerade” nästa gång du ansluter din smartphone till fordonet.
Måste jag skapa ett konto för att använda vissa appar?
Det rekommenderas starkt att när du laddar ner en tredjepartsapp från Google Play eller Apple App Store, att du först öppnar appen på telefonen innan du ansluter till fordonet. Appen kan ha behörigheter som behöver godkännas eller så kan ett konto behöva skapas innan den kan användas i fordonet.
När jag använder InControl Apps, varför spelas ljudet genom högtalaren på min Android-telefon istället för fordonets ljudsystem?
Android-telefoner måste anslutas till Touch Pro via både Bluetooth och USB.
InControl Apps är installerad på min enhet men den ansluter inte till fordonet
När du ansluter din telefon till fordonet, säkerställ att enheten är upplåst, fodral eller skärmskydd inte är stängda (vissa kan auto-låsa telefonen när de stängs), att alla öppna appar har stängts och att telefonen är ansluten till den dedikerade InControl Apps USB-porten (märkt). Om detta inte löser problemet, kontrollera att enheten är kompatibel genom att besöka kompatibilitetssidan på www.landrover.com.
Behöver jag starta appen innan jag ansluter till fordonet?
Nej, för iPhone om appen inte redan körs kommer du att få en telefonprompt för att låta appen öppnas. Om du använder en Android-telefon kan du välja "Tillåt alltid" när du blir tillfrågad, vilket undviker alla framtida prompts. Kom ihåg, din telefon måste vara upplåst när den ansluts. Det bör inte behövas ytterligare telefoninteraktion när enheten är ansluten.
Min telefon är ansluten och jag kan se apparna men inget ljud kommer genom högtalarna i kupén. Hur ansluter jag till Bluetooth?
När du ansluter en telefon kommer en prompt att visas på pekskärmen för "Visa" och "Bluetooth-inställningar". För att få ljud via InControl Apps måste enheten vara ansluten till fordonet via Bluetooth. Genom att välja "Bluetooth-inställningar" kan du sedan följa anvisningarna för att para telefonen. Vid efterföljande anslutning ersätts prompten "Bluetooth-inställningar" med "Visa och lyssna" när din telefon är Bluetooth-parad men inte den aktiva ljudkällan. Om du fortfarande inte hör något ljud, se till att din smartphone är parat med fordonet genom att följa stegen i ägarsektionen. Kontrollera också att ljudvolymen på telefonen och fordonet är höjd.
Fungerar InControl Apps fortfarande när fordonet är i rörelse?
Av säkerhetsskäl är vissa aspekter av InControl Apps reducerade eller inaktiverade när fordonet är i rörelse.
Jag ringde ett samtal och jag var tvungen att låsa upp min iPhone innan jag kunde använda InControl Apps igen. Varför?
Detta är en säkerhetsfunktion från Apple. När du ringer ett samtal som är längre än inställningen för ”Auto-L> Allmänt > Auto-Lock och att välja "Aldrig". OBS! Alternativet ”Aldrig” för Auto-Lock-inställning kanske inte är tillgängligt i vissa situationer, till exempel om din iPhone har företagsadministratörsinställningar som kräver en PIN-kod för att låsa upp.
När jag ansluter min telefon till fordonet får jag alltid en popup på enheten för att godkänna anslutningen. Hur stoppar jag detta från att hända?
På iPhone kan detta undvikas genom att trycka på hemknappen innan du ansluter till InControl Apps. På Android-enheter innehåller prompten en kryssruta för att undvika framtida uppmaningar vid anslutningar till fordonet.
Var ska jag förvara min enhet när den är ansluten till InControl Apps?
Förvaring av din enhet bör vara nära den dedikerade InControl Apps USB-porten.
I have updated to iOS 9, why do I now have to go through an approval process before I can use a new app in the vehicle?
This is a new security feature introduced by Apple for the iOS 9 update. All third party apps, except the three virtual apps - Calendar, Music and Contacts, will now require approval. The process is described in detail here.
Vad händer om jag inte uppdaterar till iOS 9?
Denna godkännandeprocess är för alla iPhones som kör iOS 9. Om du inte har uppdaterat till iOS 9 behöver du inte godkänna varje app före användning. Vi rekommenderar dock fortfarande att du ställer in appen innan du ansluter till fordonet.
Observera att när telefonen har uppdaterats kan den inte återställa en tidigare iOS-version.
Stöds surfplattor?
Inte för närvarande.
Ska jag uppdatera min iPhone-mjukvara?
InControl Apps fungerar bäst med det senaste operativsystemet (Apple iOS 8+).
Why can’t I switch the map view to north-up?
Based on user research, we designed Touch Pro’s navigation system around direction-up view. The vast majority of users prefer this view, because it provides an easier at-a-glance interpretation of the road as it unfolds ahead. We felt that aligning other map views to direction-up eliminated any potential confusion.
Direction-up view can be combined with north-up to display your current position and destination in context of the remaining route or complete route. Additionally, searches are always shown in north-up view to provide the context of your current location to the destination. A temporary north-up option is also available when browsing the map.
Hur väljer jag 3D-kartvy i det virtuella instrumentklustret?
Tryck på menyknappen på ratten för att öppna inställningsmenyn. Välj sedan visningsinställningsmenyn och tryck på "kartor". Om visningsinställningsmenyn inte visas, bläddra genom undermenyerna tills du ser "karta"-alternativet – detta bör redan vara markerat. Klicka på OK för att välja. När kartan visas i det virtuella instrumentklustret, stäng menyn genom att hålla ner vänster valknapp.
Varför återgår det virtuella instrumentklustret till instrumentvisningen mellan resor?
För att hålla dig uppdaterad om ditt fordons status gällande bränsle, oljenivåer och andra viktiga meddelanden.
Varför slutar navigationskartan att röra sig när jag använder nyp-zoomgesten?
Så snart du interagerar med kartan ändras den till "Utforska"-läge, vilket gör att du kan hitta platser och kontrollera rutt eller trafik i det lokala området osv. "Utforska"-läget inkluderar också ett alternativ att visa kartan i "norr-upp"-läge.
Kartan återgår automatiskt till "väglednings"-läge efter 60 sekunder eller när du trycker på tillbaka-knappen eller trycker på navigeringspilen. Kartvyn baseras på den senast använda 2D-, 3D- eller satellitkartsinställningen.
Ibland stämmer inte hastighetsbegränsningen som visas i navigationssystemet överens med den som visas på de faktiska vägmärkena, varför är det så?
Om ditt fordon är utrustat med trafikskyltsigenkänning visas en kombination av information från den inbyggda kartdatabasen och synliga vägskyltar. Men i vissa situationer kan en vägskylt vara osynlig för ditt fordons kameror – till exempel om skylten är placerad nära en korsning på en sidoväg.
Om ditt fordon inte är utrustat med trafikskyltsigenkänning baseras visade hastighetsbegränsningar på den information som fanns tillgänglig när den inbyggda kartdatabasen skapades.
Även om vi gör allt för att tillhandahålla korrekt information, ligger ansvaret för att följa trafikreglerna fullt ut på föraren.
What’s the difference between the various route options displayed?
The first route is always the quickest based on Real Time Traffic Information. If traffic conditions change during your journey, the system will automatically re-route you. If you select the second or third option (assuming additional route options were available) and traffic conditions worsen, the system will alert you to a faster alternative – press "OK" to update the current route. There’s usually no difference in journey time between the second and third route option.
Hur många waypoints kan jag skapa längs en rutt?
Du kan skapa upp till 10 waypoints längs rutten inklusive din destination. Dessa är ordnade i den ordning du lägger till dem. För att ändra ordningen på dina waypoints, tryck helt enkelt på menyn i det nedre hörnet av kartan och välj Redigera.
Varför visar hemskärmen en beräknad ankomsttid (ETA) för en destination som jag inte har valt?
Om du har aktiverat ’Pendlingar’ i navigationsinställningsmenyn kommer destinationen att vara en ’pendling’ som lärts från din nuvarande plats och tid på dagen. Navigationssystemet förutspår att detta kan vara din potentiella destination och ETA motsvarar detta. Med pendlingsläget aktiverat kan systemet ge din ETA även om du inte har satt en destination - vilket håller dig informerad om eventuella potentiella problem på din föredragna rutt. Om du ibland kör en alternativ rutt till samma destination, lär systemet sig detta också. När mer än en rutt har lärts till samma destination, visar systemet den snabbaste rutten och ETA baserat på aktuella förhållanden. När du börjar din resa visas detta som en linje på kartan, men det läser inte upp väganvisningar - det förutsätter att du känner till vägen. Om trafikförhållandena försämras och du avviker från din nuvarande rutt, och från alla andra rutter som du tidigare tagit till denna destination - frågar systemet om du vill byta till vägledning steg för steg. Detta kan vara särskilt användbart om du befinner dig på en obekant plats.
Hur många resor behöver jag göra till samma destination innan pendlingsfunktionen lär sig resan?
Det krävs generellt två resor till samma destination från samma startpunkt innan en ’pendling’ lärs. Den aktuella tiden måste också vara inom +/- 1 timme från den lärda starttiden.
Hur ställer jag in en destination?
Det finns ett antal olika sätt att ställa in en destination med Touch Pro.
1. För att komma åt ’Ange destination’-alternativet från hemskärmen, tryck på ’Ange destination’-ikonen på navigationsrutan. Detta tar dig direkt till sökskärmen där du kan ange ett postnummer, en adress eller ett platsnamn i en rad.
2. Tryck på navigationsikonen längst ner på pekskärmen två gånger. Detta ger en genväg till inställningsskärmen för destination. Här kan du välja mellan tre alternativ, adressinmatning (inklusive postnummer), sökning eller destinationer. Destinationer kan vara hem, senaste destinationer, favoritdestinationer, delade destinationer eller pendlingsmål.
3. När en pendling är tillgänglig visas den på navigationsrutan på hemskärmen. Om mer än en pendling är tillgänglig baserat på din nuvarande plats och tid på dagen, visas ’tillgängliga pendlingar’. Genom att trycka på navigationsrutan kommer du direkt till en lista över de tillgängliga pendlingsmålen.
4. Alternativt, välj en destination från kartskärmen och tryck på menyknappen i det nedre hörnet av kartan. Återigen visas de tre destinationsalternativen, adress, sökning och destinationer.
5. Du kan också skicka platser eller destinationer till ditt fordon via Route Planner-smartphone-appen eller webbplatsen. En plats som ’sparats’ i Route Planner kommer att visas i dina favoritdestinationer när ditt fordon har anslutit till internet och synkroniserat destinationerna. Om navigeringen är öppen på skärmen när en ny destination tas emot från Route Planner, visas destinationen som ett popup-fönster. Genom att trycka på ’använd nu’ bekräftas destinationen i fordonets navigationssystem. Platser som anges som en destination via Route Planner visas i senaste destinationer.
Varför har inte destinationen jag skickade till mitt fordon visats i fordonets navigationssystem?
Destinationer kan bara tas emot när fordonet har en lämplig datatäckning. I vissa fall, även om systemet visas som anslutet, kan mobilnätet vara överbelastat, vilket förhindrar systemet från att ta emot destinationen. Destinationer som tas emot av fordonet visas bara när du utforskar systemets navigeringsfunktion. Destinationen visas då antingen som en rutt på sidan av pekskärmen eller som en bekräftelse-popup. Om destinationen tas emot av fordonet när du använder en annan funktion än Navigation, kan destinationen hämtas från senaste destinationer.
Hur kan jag se alternativa rutter?
När du har valt en destination, tryck på ‘Ruttalternativ’ för att visa standardrutten (överst på listan) och upp till två alternativa rutter. Välj din föredragna rutt och tryck på start för att påbörja vägledning.
Hur använder jag destinationssökningsfunktionen?
Ange helt enkelt en plats, ett postnummer eller en adress i sökrutan. Även om du stavar namnet/adressen felaktigt, kommer sökfunktionen vanligtvis att känna igen platsen.
Om ditt fordon har en datatäckning, kommer sökningen att hämta den senaste informationen från molnet samt från fordonets interna databas.
Vilket är det mest effektiva sättet att söka efter en destination?
För att spara tid, tryck på ikonen för att dölja tangentbordet efter att ha skrivit de första 3-4 bokstäverna. Detta visar en lista med möjliga platser. När du bläddrar genom listan uppdateras kartvyn automatiskt så att du enkelt kan se platsen i kontexten av din rutt, destination eller aktuella position.
Klicka på den önskade destinationen för att se en ruttförhandsvisning på kartan. Om ditt fordon har en datatäckning, visas även gatunivåbild för platsen när den är tillgänglig.
Genom att trycka på helskärmsikonen i hörnet av bilden förstoras gatunivåbilden. Genom att panorera bilden kan du rotera genom 360 grader. Genom att trycka på ‘…’ får du ytterligare information inklusive adressuppgifter, och nyligen publicerade recensioner om de finns tillgängliga. Beroende på din destination kan ett stjärnbetyg visas baserat på recensioner från sajter som TripAdvisor.
Om destinationen är en parkeringsplats – och parkeringsplatsen stödjer denna information – kommer en ytterligare informationsskärm också att inkludera pris- och platsinformation.
När Navigationsvägledning är aktiv, tillåter ett klick vid sidan av sökrutan dig att söka efter en annan plats nära din destination – till exempel, en restaurang för lunch.
När jag anger ett postnummer med hjälp av adressinmatningsmetoden, varför finns det inte ett alternativ att lägga till ett husnummer?
Alternativet för att ange postnummer söker från en central punkt inom postnumret. Men det är möjligt att söka med hjälp av ett gatunamn och husnummer.
Varför visas bränslevarningsikonen ibland när jag ställer in en destination?
För att varna dig om att du inte har tillräckligt med bränsle för att slutföra din resa utan ett bränslestopp.
För att enkelt lägga till ett bränslestopp i din resa, tryck på bränslevarningsikonen. Genom att göra detta visas bensinstationer längs din rutt nära den punkt där du behöver tanka – det kommer också att ge en mer exakt beräknad ankomsttid (ETA).
När jag har parkerat mitt fordon, hur kan jag fortsätta resan från min smartphone?
Öppna Route Planner på din Apple- eller Android-smartphone. Så länge du är mer än 30 meter från destinationen du ursprungligen ställde in – och du inte avbröt vägledningen innan du lämnade ditt fordon – kommer destinationen att synkroniseras till din smartphone via molnet. Beroende på dina ruttinställningar, kommer appen att vägleda dig till din destination till fots eller med kollektivtrafik.
Ibland kan det ta upp till 30 sekunder för följeslagsappen att uppdatera och synkronisera destinationer och fordonets position från molnet. Vänligen stäng inte och starta om appen under denna tid – detta kan tvinga fram en omsynkronisering av din destination och ditt fordons position.
Observera att om du befinner dig på en plats med dålig nätverkstäckning, kanske din destination inte synkroniseras till Route Planner-appen.
Om jag använder navigationssystemet i vägledningsläge och jag söker efter en ny destination, varför tillåter inte systemet mig att ersätta min nuvarande destination med den nya sökta?
Vi bestämde oss för att inte inkludera ett alternativ för att ‘ersätta aktuell destination’ - med tanke på användningsfrekvensen för detta scenario – vilket skulle ha lagt till onödig komplexitet. Det mest direkta sättet att ange en ny destination är att avbryta vägledningen från navigationsmenyn och ställa in en ny destination.
När jag anger en adress, varför är det alltid nödvändigt att skriva in staden innan gatan?
För att göra det snabbare för dig att hitta gatan du letar efter. Samma gatunamn finns ofta i flera städer – genom att ange staden först minskas listan med möjliga gatualternativ.
Det är dock möjligt att ange platser eller adresser i en enda rad med hjälp av sökalternativet.
Hur delar jag min beräknade ankomsttid (ETA)?
När ditt fordon har anslutit till Internet och du har loggat in på ditt navigationskonto, tryck på rutan längst ner på pekskärmen där ETA-informationen visas.
Välj vilka mottagare du vill dela din ETA med via SMS (beroende på marknadstillgänglighet) text eller e-post, och välj om du vill skicka uppdateringar var 5, 10 eller 20 minut.
Dina kontakter kan sparas via navigationsinställningarna eller via denna skärm. Systemet sparar automatiskt alla nya kontakter, vilket gör det ännu snabbare att dela din ETA nästa gång du loggar in.
Kan jag använda kontaktlistan från min anslutna smartphone för att dela min beräknade ankomsttid (ETA)?
Vårt mål är att göra det så enkelt som möjligt att dela din ETA, och vi kände att interaktion med din telefons kontakter skapade ytterligare steg och sökkriterier. Eftersom denna funktion oftast kommer att användas med en liten grupp personer regelbundet, drog vi slutsatsen att förprogrammering av en begränsad uppsättning e-postadresser och/eller telefonnummer skulle göra denna funktion mycket enklare att använda.
Behöver jag ange mitt telefonnummer eller e-postadress för att skicka ETA/platsmeddelanden?
Nej, du behöver bara vara inloggad med ditt navigationskonto och ha en aktiv datatäckning. Meddelandet kommer från Land Rover, men kommer att inkludera ditt kontoanvändarnamn som avsändare av informationen – tillsammans med din destination och ETA/platsdetaljer.
Behöver jag ange mitt telefonnummer eller e-postadress för att skicka ETA/platsmeddelanden?
Nej, du behöver bara vara inloggad med ditt navigationskonto och ha en aktiv datatäckning. Meddelandet kommer från Land Rover, men kommer att inkludera ditt kontoanvändarnamn som avsändare av informationen – tillsammans med din destination och ETA/platsdetaljer.
Vad är ankomstläge?
När du är 300 meter från din destination visas en stor pop-up för ankomstläge som påminner dig om adressen. Den kommer också att visa gatubilder när de finns tillgängliga. Om du passerar din destination med mer än 600 meter kommer vägledningsinstruktioner att hjälpa dig att hitta tillbaka. Denna funktion gör det enklare att hitta en parkeringsplats i närheten utan att förlora sammanhanget med din destination. En stor "Parkerings"-knapp visas också om parkeringsmöjligheter finns i närheten. Tryck på en parkeringsplats för att lägga till den som en delsträcka på din rutt. Anslutna fordon kan också visa status för parkeringsplatsen (där tillgängligt) som visar om parkeringsplatsen är full, nästan full etc.
Även när rutten uppdateras med parkering, tillhandahålls den ursprungliga destinationen du valde till Route Planner-smartphone-appen, vilket tillåter vägledning till fots eller kollektivtrafik (där stöd finns) till din slutdestination.
What’s the difference between a navigation profile and a Navigation Account?
A navigation profile allows different drivers to store their own personal navigation settings and destinations. When you select your profile the navigation system will instantly switch to your settings and destinations. A Navigation Account allows you to further extend the connected capabilities of the navigation system by enabling:
1. Synchronisation of places/destinations between the in-vehicle navigation system, the smartphone Route Planner App and the Route Planner website.
2. Door-to-door navigation using the Route Planner smartphone app to search for a place of interest and then set it as a destination.
3. Sharing of estimated time of arrival (ETA) via SMS or email.
4. Sharing of places and your current location with friends.
Hur uppdateras databasen för säkerhetskameror?
Kameradatabasen uppdateras när kartdatabasen uppdateras.
Vi inkluderar platser för säkerhetskameror för att lyfta fram kända olycksdrabbade områden. Vår avsikt är att hjälpa till att bibehålla säkerheten för våra kunder, deras passagerare och andra trafikanter.
Även om alla ansträngningar görs för att tillhandahålla korrekt information ligger ansvaret för att följa trafikreglerna fast hos föraren.
Varför blir jag ombedd att ange min födelsedag som en del av registreringsprocessen för Navigationskonto?
Du måste vara 16 år eller äldre för att ge ett lagligt samtycke till de olika villkor som är kopplade till registreringen av ett Navigationskonto.
Hur uppdaterar jag min karta?
Processen för att uppdatera din karta kommer att variera beroende på din bils navigationssystem. Din bils navigationssystem beror på bilmodell och dess tillverkningsår, allmänt känt som "modellår". Modellåret hittar du i dina fordonsdokument. För att ta reda på vilket navigationssystem du har och hur du uppdaterar det, vänligen besök vår Kartuppdateringssida.
Hur överför jag min nedladdade kartdata från en USB-enhet till mitt fordon?
Steg 1.
Starta motorn i ditt fordon och se till att navigationssystemet är påslaget. OBS! Motorn måste vara igång under hela kartuppdateringsprocessen för att säkerställa att fordonets energisparfunktioner inte avbryter uppdateringen. Förbli stillastående. OBS! Du kan börja köra efter att uppdateringsprocessen har börjat, men navigationssystemet kan inte användas för att vägleda förrän kartuppdateringen är slutförd.
Steg 2.
Hitta USB-porten på fordonet, vanligtvis placerad i förvaringsområdet mellan framsätena. Sätt in USB-minnet med den nedladdade kartdatan i porten. Följ instruktionerna på skärmen för att slutföra kartinstallationen.
Steg 3.
När uppdateringen är klar, ta bort USB-minnet och klicka på Fortsätt. Navigationssystemet stängs automatiskt av och startar om. Klicka på Fortsätt för att återgå till hemskärmen. Din nya karta är nu tillgänglig att använda.
In ‘guidance’ mode, can I customise which alerts appear on the side of the map?
Yes, you can customise which alerts are shown by going to Settings > Navigation settings > Alerts. You can also tap on any alert to dismiss it.
Varför försvinner rutorna på sidan av huvudsidan för navigationsskärmen när fordonet börjar röra sig?
Rutorna på sidan av huvudsidan för navigationsskärmen är utformade för att hjälpa dig planera din resa innan du åker.
Kan jag byta mellan manliga och kvinnliga röstvägledningsinstruktioner för navigation?
För de flesta språk, ja, gå till Inställningar > Alla inställningar > Språk och tangentbord.
Kan jag justera volymen på navigeringsvägledning och parkeringsavståndsvarningar?
Ja, alla hörbara källor från Touch Pro kan justeras till din önskade volym. Medan den hörbara källan är aktiv, justera bara huvudvolymkontrollen tills du når önskad nivå.
Obs: Vissa källor har en minsta volymnivå för att säkerställa att de relevanta säkerhetsfunktionerna i systemet alltid kan höras.
Kan jag aktivera hörbara trafikvarningar från lokala radiostationer?
Ja, gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Mediainställningar > AM FM Radio
Will Secure Tracker help to reduce my insurance premium?
Secure Tracker is Thatcham Category 6 Compliant. By having Secure Tracker activated you may qualify for a discount on your insurance premium.
Vad händer om jag har Secure Tracker och mitt fordon blir stulet?
Om ditt fordon flyttas olagligt kommer Land Rover Tracking Centre omedelbart att varna dig och samarbeta med polisen för att exakt lokalisera ditt fordon. Om du tror att ditt fordon har blivit stulet, ring Land Rover Tracking Centre direkt från din fjärrapp eller telefonnumret som finns på ägarens sektion av www.landrover.co.uk.
Vad händer om jag har Secure Tracker och mitt fordon bogseras?
Om du vet att ditt fordon ska transporteras (t.ex. bogseras eller transporteras med tåg eller färja) och om du har en aktiv Secure Tracker-prenumeration, se till att du aktiverar funktionen Transportläge. När det är aktiverat kommer Transportläge att vara aktivt i endast 10 timmar och kommer automatiskt att inaktiveras när denna tid har gått. Om ditt fordon transporteras i mer än 10 timmar, se till att du återaktiverar Transportläge. Om du inte aktiverar Transportläge och ditt fordon transporteras får du ett stöldmeddelande från Land Rover Tracking Centre.
Kan jag rapportera mitt fordon stulet när jag är utomlands i Europa?
Om ditt fordon blir stulet medan du reser i något av de länder som listas nedan, bör du kontakta Land Rover Tracking Centre. Processen är densamma som om du befann dig i ditt hemland. Secure Tracker är tillgänglig i landet där du prenumererade på InControl-tjänsterna samt i följande länder: Andorra, Österrike, Belgien, Bosnien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz, Liechtenstein, Turkiet, Storbritannien och Vatikanen.
What is the difference between a manual and an automatic SOS Emergency Call?
An automatic SOS Emergency Call is triggered if the airbags deploy or if a crash is detected. If these incidents occur, a call will be made automatically from the vehicle and the GPS location of your vehicle will be sent to the emergency services. A manual SOS Emergency Call is initiated when an occupant presses the SOS Emergency Call button within the overhead console.
Använder SOS-nödsamtalet förarens telefon för att ansluta?
Nej. SOS-nödsamtalet använder ett separat system med ett dedikerat SIM-kort som är inbyggt i fordonet.
Var kan jag använda SOS-nödsamtalet?
SOS-nödsamtalstjänsten kommer att vara tillgänglig i det land där du prenumererat på InControl-tjänsterna samt i länder där nödnumret 112 stöds. OBS: I länder som använder nummer 112 stöds endast röstsamtal, platsinformation kommer inte att skickas till nödtjänsterna.
Vad händer om fordonet är inblandat i en olycka och det inte finns någon telefonsignal?
Fordonet kommer att göra flera försök att ansluta ett samtal, om ingen mobilsignal hittas kan inget samtal genomföras, knappen slutar blinka gult och återgår till rött.
Vad händer om jag av misstag trycker på SOS-nödsamtalsknappen?
Om du av misstag trycker på SOS-nödsamtalsknappen kommer ett samtal att initieras. När samtalet är anslutet till nödsvarsteamet måste du informera agenten om att nödsamtalet trycktes av misstag, annars kan du drabbas av onödiga ekonomiska kostnader.
Does the Optimised Land Rover Assistance Call use the driver's phone to connect?
No. The Optimised Land Rover Assistance Call uses a separate system with a dedicated SIM card embedded within the vehicle.
Var kan jag använda Optimerat Land Rover Assistanssamtal?
Du kan använda den Optimerade Land Rover Assistans-tjänsten i alla länder som omfattas av Land Rovers assistanspolicy. Om du använder din Land Rover Assistans när du reser i ett annat land som täcks av din policy, kommer du att kopplas till vägassistans i ditt hemland som sedan arrangerar vägassistans till din exakta plats.
Vad händer om knappen för Optimerat Land Rover Assistans trycks in av misstag?
Om du av misstag trycker på knappen för Optimerat Land Rover Assistans, kommer ett samtal att initieras. När samtalet är anslutet måste du informera agenten om att knappen trycktes in av misstag, annars kan du drabbas av onödiga ekonomiska kostnader.
Om min prenumeration på Land Rover Assistans löper ut innan mina Protect-tjänster, kommer jag fortfarande att kunna göra ett Optimerat Land Rover Assistanssamtal?
Den Optimerade Land Rover Assistans-funktionen som ingår i dina Protect-tjänster ger inte vägassistans i egen rätt, utan förbättrar den tjänst som tillhandahålls av din Optimerade Land Rover Assistans-prenumeration. När din prenumeration på Optimerad Land Rover Assistans löper ut kommer knappen för Optimerat Land Rover Assistans i ditt fordon fortfarande att koppla dig till assistanscentret, men du kan debiteras för eventuell assistans.
What is Journeys?
Journeys enables you to record, save and export journey information. A journey is logged after the vehicle has travelled over 0.6 miles (1km) and the engine is then switched off. The route can be viewed on a map and the distance, efficiency, time taken and average speed can all be retrieved. Journey information can be viewed, deleted or exported into a Excel spreadsheet for expenses purposes. The Journeys functionality is available in the Remote smartphone app and through the My Land Rover InControl website. When you create your InControl account, you will be asked to select your journey preferences. You can switch off Journeys completely. NOTE: If you decide to enable Journeys you will be able to delete some or all journeys through the Remote smartphone app or the My Land Rover InControl website.
Hur aktiverar eller avaktiverar jag Resor?
Resefunktionen kan aktiveras eller avaktiveras i Remote smartphone app och på My Land Rover InControl-webbplatsen. För att visa eller ändra statusen för funktionen, gå till "Fordonets inställningar" i Remote smartphone app eller på My Land Rover InControl-webbplatsen. Växla på Resor om du vill aktivera det, eller av om du vill inaktivera det. Du kommer då att bli ombedd att ange din PIN-kod och spara ändringen.
Kan min plats spåras i realtid?
Fordon kan inte aktivt spåras om inte ett SOS-nödsamtal eller ett optimerat Land Rover Assistans-samtal görs eller triggas; i sådant fall kommer fordonets plats att skickas automatiskt till räddningstjänsten och bärgningstjänsten. Dessutom, om du har Secure Tracker och har bekräftat ditt fordon som stulet, kommer fordonets plats att aktivt spåras.
Kan jag ha ett konto och ladda ner Remote smartphone app till två smartphones?
Ja. Det är möjligt att ladda ner appen till mer än en smartphone. InControl Remote-kontots användarnamn och lösenord kommer dock att vara desamma för båda enheterna.
Hur får jag appen på min Apple Watch?
När du har laddat ner Land Rover InControl Remote app till din iPhone, följ Apples instruktioner om hur du laddar ner appar till Apple Watch på https://support.apple.com/HT204784
Varför kan jag inte hitta Resefunktionen i min Land Rover InControl Remote Apple Watch app?
Resefunktionen är endast tillgänglig i Remote-appen på din iPhone eller via My Land Rover InControl webbportal.
Varför kan jag inte låsa eller låsa upp mitt fordon/använda "beep and flash"/använda fjärrklimatkontroll från appen?
Endast fordon utrustade med Remote Premium-funktionen erbjuder denna funktionalitet.
On models with an electric sunroof will the Remote Lock feature close the sunroof?
No, the Remote Lock feature will not close the sunroof.
Hur fungerar fjärrklimatfunktionen?
Beroende på ditt fordons specifikationer och marknader kommer appen Remote Premium att ge dig möjlighet att förkonditionera ditt fordon antingen via Engine Start-funktionen eller via bränslevärmare. Om du har ett fordon med automatisk växellåda, används motorn för att förkonditionera fordonet. Du kan ställa in en måltemperatur och kan sedan starta motorn på distans genom att trycka på "Engine Start"-knappen och ange din InControl PIN-kod i fjärrklimatvyn i appen. Observera att vissa länder kan förbjuda eller begränsa användningen av fjärrstartfunktionen. Du måste vara medveten om och följa lokala lagar i varje land där du avser att använda funktionen. Du kan hitta våra&Användarvillkor och integritetspolicy under Connect FAQs. Om du har ett fordon med manuell växellåda och fordonet är utrustat med tillvalet Park Heat, kommer fordonet att förkonditioneras med hjälp av bränslevärmaren. Du kan förkonditionera fordonet genom att trycka på "Start"-knappen och ange din InControl PIN i fjärrklimatvyn i appen. Fordonet kommer sedan automatiskt att avgöra om det ska värmas eller ventileras beroende på aktuell temperatur. Fjärrklimat fungerar endast med bränslevärmaren om fordonet är utrustat med tillvalet Park Heat, som måste köpas separat. För att spara batteri kommer vissa icke-väsentliga fjärrfunktioner att stängas av om fordonet inte körs på 4 dagar (t.ex. vid semester). Fjärrfunktionerna kommer automatiskt att aktiveras nästa gång fordonet körs. Väckningsfunktionen gör att du kan schemalägga en väckning av dessa funktioner. Fjärrtjänsterna kan programmeras att aktiveras på ett datum som du ställer in via skärmen för väckning i appen. Alla funktioner kommer att vara operativa från och med detta datum.
Varför är vissa eller alla knappar för fjärrfunktioner nedtonade i min app?
Vissa fjärrfunktioner kan vara inaktiverade i appen om faktorer som förbjuder användningen av dessa funktioner upptäcks. Vid försök att använda en inaktiverad funktion visas ett felmeddelande som förklarar varför knappen är inaktiverad, till exempel:
Varför får jag ett felmeddelande när jag begär en fjärrklimatoperation?
För att utföra en fjärrklimatoperation måste villkoren nedan vara uppfyllda, annars visas ett felmeddelande:
Varför får jag ett felmeddelande när jag begär en operation i Remote Smartphone App?
Operationer i Remote Smartphone App kan endast behandlas om ett antal förutsättningar för fordonet är uppfyllda. Fordonet kommer att kontrollera dessa förutsättningar innan det försöker behandla några begärda fjärroperationer. Om någon av dessa förutsättningar inte är uppfylld kommer ett felmeddelande att visas i Remote Smartphone App och informera dig om orsaken till det specifika felet.
Varför visar klimatfunktionen en annan temperatur än den jag ställde in via Remote smartphone app?
När du startar bilen efter att ha använt fjärrklimatfunktionen från Remote smartphone app, återgår klimatinställningarna till temperaturen som ställdes in under den senaste bilcykeln, så temperaturen på bildisplayen kommer inte att synkas med appens värde.
What activities can Guardian Mode detect?
The following activities will be detected by Guardian Mode and will trigger an alert:
Kommer ett Guardian-larm att utlösas med en äkta nyckel?
Ja. Guardian Mode syftar till att maximera säkerhetsnivån när kunder lämnar sina fordon under en tid och känner sig otrygga. Du bör avaktivera Guardian Mode om du återvänder till ditt fordon.
Kan jag använda andra funktioner i Remote App medan Guardian Mode är aktiverat?
Nej. Avaktivera Guardian Mode om du vill använda andra funktioner i InControl Remote App.
Är mitt fordon berättigat till Guardian Mode?
Så länge du har en prenumeration på Secure Tracker eller Secure Tracker Pro och har den senaste InControl Remote-appen kan du använda Guardian Mode.
Hur ställer jag in Guardian Mode?
Ladda ner den senaste InControl Remote-appen från App Store eller Google Playstore. Från huvudsidan, välj Säkerhetsknappen för att gå till SÄKERHET-skärmen och där kommer det att finnas en omkopplare för att välja Guardian Mode. Du kan sedan välja en tidsperiod för när du vill att Guardian Mode ska vara aktiv. Om några larm inträffade under denna tid skickas en notis till smartphonen som en appnotifikation.
Will Wi-Fi Hotspot provide a continuous Wi-Fi connection whilst on the move?
Wi-Fi Hotspot operates through a mobile phone network. It will deliver a better data connection than a smartphone in the vehicle, but will not operate in areas where no mobile phone network exists.
Kan jag beställa Wi-Fi Hotspot separat, eller är det kopplat till andra alternativ?
För närvarande är Wi-Fi Hotspot en kopplad funktion med Connect/Connect Pro. Wi-Fi Hotspot kan endast specificeras på fordon utrustade med Connect/Connect Pro.
Vilka typer av nätverk fungerar Wi-Fi Hotspot på?
Wi-Fi Hotspot fungerar på 3G/LTE-nätverk.
Vad är skillnaden mellan Hotspot och Wi-Fi i inställningsmenyn för anslutningsmöjligheter?
Hotspot låter dig ansluta upp till 8 enheter inklusive smartphones och surfplattor till ditt fordons Internet-anslutning.
Wi-Fi låter dig ansluta till ett Wi-Fi-nätverk, till exempel ditt hemnätverk. Det låter dig också ansluta till en annan enhet som en smartphone och dela dess dataanslutning.
Vilka är fördelarna med fordonets dataanslutning jämfört med dataanslutningen från min smartphone?
Styrkan i din mobiltelefonsignal och dataanslutning kan minska avsevärt av fordonets struktur - metall minskar radioöverföringen.
När SIM-kortet är isatt i gränssnittspanelen i ditt fordon ansluts det till mobilnätet via en betydligt större, dedikerad antenn på fordonets utsida. Detta bidrar till att upprätthålla en mycket starkare dataanslutning till nätverket.
Varför är det en fördröjning mellan motorstarten och systemet ansluter till Internet?
När du låser upp fordonet initierar Touch Pro processen för att ansluta till mobilnätet. Detta kan ta upp till 2 minuter - det är liknande när din mobiltelefon slås på och ansluter till sitt nätverk. När det är anslutet visas en 3G-ikon i övre hörnet på pekskärmen. Touch Pro hämtar sedan trafikinformation (om aktiverat) och synkroniserar eventuella platser och destinationer du sparat med hjälp av Route Planner-appen eller webbportalen. Alla anslutna funktioner är nu tillgängliga.
Vilka funktioner kräver internetanslutning?
Följande funktioner kräver en aktiv internetanslutning:
3G-ikonen visas i övre hörnet av pekskärmen, så varför är vissa anslutna funktioner otillgängliga?
Ibland kan nätverk vara överbelastade, eller signalstyrkan kan vara för låg för att ge tillräckligt hög anslutningskvalitet. Detta kan resultera i ett tillfälligt dataavbrott.
Do I need a SIM card to connect my vehicle to the Internet?
Yes, a Micro SIM card with mobile data enabled is required to power the Connect Pro package. Insert your SIM card into the interface panel in the centre console storage compartment, och make sure you’ve enabled Mobile Data in the connectivity settings menu.
Go to the settings icon in any screen > Alla inställningar > Funktioner > Anslutningsmöjligheter > Mobile data on
You can also share your smartphone’s data connection by enabling the phone’s Internet Sharing, Personal Hotspot or Tethering feature. Please check with your mobile network provider to verify this feature is supported by your current phone tariff.
Vilken typ av SIM-kort behöver jag tillhandahålla?
Du behöver ett "Data-only SIM-kort". Ibland kallas dessa för "Internet-only SIM" eller "Mobile broadband SIM". Detta kommer att vara ett annat SIM-kort än det som är installerat i din mobiltelefon. För Touch 17MY är det nödvändiga SIM-kortet ett 2FF-standard SIM-kort, medan för Touch Pro och Touch 18MY behövs ett 3FF mikro-SIM-kort.
Behöver mitt SIM-kort ha ett datatillägg?
Ja, ditt SIM-kort bör ha en datamängd för att din Wi-Fi Hotspot ska fungera. Endast röstsamtal SIM-kort (som används i vissa mobiltelefoner) kan inte leverera data.
Har Land Rover en föredragen SIM-leverantör?
För närvarande har Land Rover ingen föredragen leverantör av dataplaner. Du kan skaffa ett "Data-only SIM-kort" från en mängd olika leverantörer. Data-SIM och planer finns tillgängliga från alla större mobiloperatörer.
Kan jag använda data från den mobiltelefonplan jag redan har?
Detta beror på mobiloperatören och vilken typ av plan du har. Vissa leverantörer erbjuder "delade planer" där du kan få ett extra SIM för din Wi-Fi Hotspot och ansluta det till din delade plan. Detta innebär att din Wi-Fi Hotspot och din mobiltelefon använder data från samma tilldelade mängd och du får en faktura.
EE erbjuder till exempel en delad dataplan som anges nedan:
EE: http://shop.ee.co.uk/sharer-details/samsung_galaxy_ace_3_black_and_sim
Hur mycket data bör jag budgetera för på en månatlig basis?
Det varierar avsevärt beroende på vilka funktioner du använder, användningsfrekvens och längden på dina resor. Som en mycket grov guide, förbrukar typisk användning cirka 100-500 MB data per månad.
Dessa funktioner använder mest data i följande ordning:
1. Wi-Fi Hotspot
2. Satellitbilder
3. Gatuvyer*
4. Real Time Traffic Information
5. Live-appar*
Alla andra funktioner förbrukar betydligt mindre data på ungefär samma nivå. Fler exempel finns nedan:
FUNKTION DATANVÄNDNING
Per minut eller per händelse Per timme
Streaming av musik 500 KB/minut 30 MB/timme
1 inlägg på sociala medier med foto 500 KB
Streaming av video (standardupplösning) 4 MB/minut 240 MB
Streaming av video (HD-upplösning) 15 MB/minut 900 MB
1 e-postmeddelande (utan bifogad fil) 35 KB
1 e-postmeddelande med bifogad fil 300 KB
1 timmes surfning på webben 15 MB
MB= Megabyte
KB= Kilobyte
*Där det stöds
Kan jag övervaka eller begränsa dataanvändning?
Ja, du kan begränsa dataanvändningen till ett specifikt antal megabyte per månad, övervaka mängden data som förbrukats och inaktivera roaming. Gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Anslutningsmöjligheter > Mobilinställningar
Finns det inställningar för att hjälpa mig hantera data-roaming när jag kör utanför mitt hemland?
Ja, gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Anslutningsmöjligheter > Mobilinställningar
Du kan också aktivera specifika roaming-navigationsfunktioner i navigationsinställningsmenyn.
Hur installerar jag ett annat SIM än Ubigi i mitt fordon?
1. Sätt i SIM-kortet - Beroende på ditt system, sätt in SIM-kortet i facket märkt 'SIM' eller 'MICRO SIM' i mittkonsolen. Se till att SIM-kortet är fullt insatt med de guldpläterade kontakterna uppåt.
2. Slå på mobildata - När det är installerat, gå till inställningsikonen på valfri skärm > All settings > Features > Connectivity > Mobildata PÅ.
3. Etablera anslutning - Din pekskärm kommer nu att visa en 4G- eller Wi-Fi-ikon. Observera att det kan ta upp till två minuter för din skärm att visa "Läser SIM" under "Mobildata".
Why doesn’t the vehicle remember my Bluetooth phone and pair with it automatically?
This is most likely due to the auto connect function for that device being disabled in your Bluetooth settings.
Hur många Bluetooth-enheter kan anslutas eller paras?
Upp till 10 Bluetooth-enheter kan paras. En telefon och en medieuppspelningsenhet kan anslutas samtidigt. Om däremot din telefon är ansluten som både telefon och medieuppspelningsenhet, kan en andra enhet inte användas samtidigt. Den första enheten som är parad med Touch Pro kommer att utsetts som din primära enhet om du inte ändrar inställningarna. Gå till Inställningar > Alla inställningar > Funktioner > Bluetooth > Parade enheter > och klicka på den enhet du vill ändra.
Can my downloaded contacts or photos be viewed by anyone with access to the vehicle?
No, your synced contacts will only be visible when your phone is connected to the vehicle.
Hur söker jag efter kontakter från min telefonkontaktlista?
På huvudsidan för telefon väljer du "Kontakter". Tryck på sökrutan högst upp på kontaktlistan för att få tillgång till tangentbordet och börja söka efter din önskade kontakt. När du skriver uppdateras resultatlistan automatiskt. Klicka på "x antal träffar" rutan för att visa alternativ. För att visa så många kontakter som möjligt rullar sökrutan med listan så att 5 istället för 4 objekt visas.
Alternativt tryck på röstigenkänningsknappen på ratten och använd ett röstkommando för att ringa ett nummer. Exempelvis:
"Ring David Smith"
"Ring David Smith Mobil"
"Slå 01234987654"
Varför är telefonikonen fortfarande synlig när jag är på telefonskärmen?
Om du har parat mer än en telefon med Touch Pro - genom att trycka på denna ikon kan du växla till en annan enhet för att ringa/motta samtal.
Will I be able to renew my subscription?
Yes, please go to our subscription page for more information or contact your Retailer.
Hur länge kan InControl-prenumerationer förnyas?
InControl-prenumerationer kan endast förnyas för en period om 12 månader. Om du förnyar när din nuvarande prenumeration har gått ut kommer din nya prenumerationsperiod att börja på förnyelsedatumet. Om du förnyar innan din nuvarande prenumeration gått ut, kommer din nya prenumeration att börja när din nuvarande prenumeration löper ut utan avbrott i tjänsten.
Hur kan jag ta reda på hur mycket tid som återstår på min nuvarande prenumeration?
Gå till Inställningar > Alla inställningar > Navigeringsinställningar > Licens för anslutna tjänster. Utgångsdatumet och alla tillgängliga funktioner visas här. Dessa kan variera beroende på var du köpte ditt fordon.
Vilka funktioner kräver en giltig prenumeration?
Behöver jag göra något annat än att förnya prenumerationen online för att fortsätta ha tillgång till tjänsterna?
Om din nuvarande prenumeration fortfarande är aktiv krävs ingen ytterligare åtgärd. Om din prenumeration har gått ut måste du se till att ditt fordon befinner sig i ett område med god mobil signal täckning när du förnyar så att det kan kontaktas för serviceuppdateringar. Serviceuppdateringar kan ta tid att behandla, beroende på nivån på mobil signal täckningen. Du kommer att få ett e-postmeddelande som bekräftar att dina tjänster har aktiverats fullt ut.
Är det möjligt att förnya min prenumeration via telefon?
Nej, detta måste göras via den personliga länken som skickas till dig via e-post.
Kan jag byta ut min befintliga tjänst mot en annan produkt?
Tyvärr är alla produktval slutgiltiga vid denna tidpunkt och de aktiva prenumerationerna på ett fordon kan inte uppgraderas.
Jag är på väg att byta mitt fordon, kan jag överföra till mitt nya fordon?
InControl-prenumerationer är knutna till varje abonnemang fordon och förblir knutna till det fordonet oavsett tillhörande kundkonto.
Vad händer när jag säljer mitt InControl-utrustade fordon?
Vid försäljning, inbyte av ditt fordon eller överföring av ägande av ditt fordon privat måste du ta bort ditt fordon från ditt InControl-konto. För att göra detta, logga in på My Land Rover InControl-webbplatsen och välj ”Fordonets inställningar” på fordonets instrumentpanelsida och välj ”Ta bort fordon” enligt InControl villkor.
InControl-tjänsterna kommer att överföras till den nya ägaren av ditt fordon för återstoden av prenumerationsperioden, förutsatt att den nya ägaren fullföljer InControl-kontoinställningen.
Jag har precis sålt mitt fordon. Kan jag få återbetalning för den prenumeration jag har betalat för?
Nej, InControl-prenumerationen förblir med fordonet. Ångerperioden för prenumerationsåterbetalningar är 14 dagar från köp.
Vad händer om jag inte förnyar?
Om du inte förnyar en eller flera av dina InControl-prenumerationer, kommer de relevanta tjänsterna att inaktiveras i ditt fordon på utgångsdatumet. Du kommer fortfarande att kunna använda dessa tjänster fram till att din prenumeration löper ut.
Jag har flyttat till ett annat land sedan min senaste prenumeration startade, kan jag fortfarande förnya?
Du kan fortfarande förnya din prenumeration online om du har flyttat till ett av de fem länder där den online förnyelse processen är tillgänglig (UK, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien). Om du har flyttat till ett annat land, ej inkluderat i denna lista, vänligen kontakta vårt Kundcenter.
Hur länge är min prenumeration giltig?
Den första prenumerationen matchar vanligtvis fordonets garantiperiod, men detta kan variera beroende på marknad. Vänligen kontakta din återförsäljare för mer information.
Kan jag länka mer än ett fordon till mitt InControl-konto?
Ja, du kan ha fler än ett fordon kopplat till ditt InControl-konto. För att lägga till ett annat fordon till ditt konto, gå till https://incontrol.landrover.com/jlr-portal-owner-web/select-locale, Klicka på fliken ”Lägg till fordon” högst upp på fordonets instrumentpanelsida och följ stegen för att lägga till ditt nya fordon till ditt befintliga InControl-konto.
Vad händer om min telefon tappas bort eller stjäls?
Land Rover råder kunder att ställa in lämplig säkerhet för sina enheter. Om din telefon tappas bort eller stjäls kan du logga in på ditt InControl-konto via My Land Rover InControl-webbplatsen och ändra ditt lösenord och PIN.
Vilka versioner av webbläsaren & operativsystemet stöds för de olika apparna och webbplatserna som finns tillgängliga?
InControl Apps smartphone-app: Android 4.2 eller senare Apple iPhone 5 eller senare. Route Planner app: Android 4.3 eller senare Apple iPhone 4s eller senare med iOS 8.0 eller senare. Route Planner webbplats: Internet Explorer 9, 10, 11, Firefox 36, 37, Chrome 37, 38, Safari 7.1, 8. Operativsystem som stöds för Route Planner webbplats: Windows 7, 8, 10 Mac OSX Mavericks eller senare.
Tillkommer några extra kostnader för att använda InControl-tjänsterna?
När du prenumererat kommer du bara att debiteras för datatrafik och samtal gjorda från InControl Remote Smartphone App enligt ditt mobiltelefonabonnemang.
Varför måste jag logga in på mitt InControl-konto för att förnya?
Vi kräver att du loggar in på ditt InControl-konto för att validera dina uppgifter och information om ditt fordon. Land Rover kommer aldrig att be dig att betala för dina InControl-tjänster utan att autentisera ditt InControl-konto.
Var hittar jag mina inloggningsuppgifter?
Dina inloggningsuppgifter är e-postadressen och lösenordet du använder för My Land Rover InControl-webbplatsen och InControl Remote Smartphone App. Om du inte kommer ihåg dessa, använd länken för att återställa lösenordet på inloggningssidan som tar dig till My Land Rover InControl-webbplatsen för att återställa ditt lösenord. Du kommer då att kunna logga in här för att fortsätta att förnya din prenumeration. För att få tillgång till InControl Remote Smartphone App och My Land Rover InControl Portal efter att du återställt ditt lösenord måste du logga in igen med dina nya uppgifter.
Jag kan inte komma ihåg mitt lösenord, hur får jag ett?
Dina inloggningsuppgifter är samma som dina My Land Rover InControl Webbplats uppgifter. För att återställa dessa, vänligen besök My Land Rover InControl-webbplatsen och återställ ditt lösenord. Du kommer då att kunna logga in här för att fortsätta att förnya din prenumeration. För att få tillgång till InControl Remote Smartphone App och My Land Rover InControl-webbplatsen efter att du återställt ditt lösenord måste du logga in igen med dina nya uppgifter.
How do I know if I have InControl Remote on my used vehicle?
You can learn more about what InControl services are available on your vehicle by visiting the InControl Website.
Vad är InControl Remote/Protect?
Land Rover InControl Remote och Protect ger tillgång till InControl Remote-appen, som gör det möjligt för dig att ansluta till ditt fordon på distans var du än befinner dig.
Vad är fördelarna med InControl Remote/Protect?
SOS-nödsamtal: Vid en olycka där krockkuddarna utlöses, skickas SOS-nödsamtalet automatiskt viktiga uppgifter till räddningstjänsten och skapar ett samtal mellan dig och nödoperatören, vilket minimerar eventuell försening till din säkerhet. Operatören kommer sedan att skicka lämplig räddningstjänst till din exakta plats. Du kan också utlösa nödsamtalet genom att trycka på SOS-nödsamtalsknappen i takpanelen. Fjärrapp: Du kan hålla kontakt med din Land Rover med InControl Remote-appen. Hitta din bil på en överfull parkering genom att använda kartan och ladda ner dina resor för tjänsteutgifter. Du kan också kontrollera din bränslenivå före resor och ladda ner dina resor för att hjälpa till med att redovisa affärsresor.
Vad händer om jag inte förnyar InControl Remote/Protect
Om du inte förnyar InControl Remote eller InControl Protect kommer de tillhörande tjänsterna att inaktiveras i ditt fordon efter att din prenumeration har gått ut.
Kommer SOS-nödsamtalsfunktionen att förbli aktiv?
Om du inte förnyar din SOS-nödsamtalstjänst som en del av din InControl Protect eller Remote-prenumeration kommer en begränsad nödsamtalstjänst att förbli aktiv [i 10 år från garantitidens början]. Dock, Land Rover räddningstjänstleverantörer och/eller Land Rover kanske inte längre har tillgång till dina personuppgifter (namn, adress, mobilnummer), så de kommer endast att kunna kontakta eller lokalisera dig via ditt fordon vid Nödsamtal. Denna information kommer att förbli tillgänglig för räddningstjänstleverantörer så länge ditt fordon är associerat med ditt InControl-konto. Om du föredrar att din information inte används för detta ändamål, besök webbplatsen My Land Rover InControl för att ta bort det aktuella fordonet från ditt InControl-konto.
If you would prefer that your information were not used for this purpose please visit the My Land Rover InControl Website to remove the relevant vehicle from your InControl account.
1. Logga in på ditt InControl-konto med dina kontouppgifter
2. Välj "Fordonsinställningar" på hemsidan
3. Välj alternativet "Ta bort fordon"
4. Ange din PIN-kod när du ombeds
5. Du kommer att få ett bekräftelsemail om att fordonet har tagits bort från ditt InControl-konto.
Vad är InControl Secure?
I händelse av att ditt fordon blir stulet kommer Stolen Vehicle Monitoring Centre omedelbart att larma dig och sedan samarbeta med polisen för att lokalisera den exakta platsen för ditt fordon. Detta kan utlösas automatiskt eller alternativt genom att kontakta Stolen Vehicle Monitoring Centre direkt. Installationen av ett stöldspårningssystem för fordon ger fördelar under vissa bilförsäkringar. Vänligen kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.
Vilka är fördelarna med InControl Secure?
I händelse av att ditt fordon blir stulet kommer Stolen Vehicle Monitoring Centre omedelbart att larma dig och sedan samarbeta med polisen för att lokalisera den exakta platsen för ditt fordon. Detta kan utlösas automatiskt eller alternativt genom att kontakta Stolen Vehicle Monitoring Centre direkt.
Installationen av ett stöldspårningssystem för fordon ger fördelar under vissa bilförsäkringar. Vänligen kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.
Vad händer om jag inte förnyar InControl Secure?
Om du inte förnyar InControl Secure kommer du inte längre att ha tillgång till stöldspårningsfunktionen för ditt fordon. Detta kan ofta påverka försäkringspremierna och möjligheten att försäkra ditt fordon. Vänligen kontakta ditt försäkringsbolag för mer information om hur det påverkar att inte ha Stolen Vehicle Tracking på ditt fordon.
Kan mitt fordon få InControl Remote och Secure?
Vi erbjuder för närvarande endast förnyelser för fordon som fick InControl Remote och Secure vid köptillfället. Om ditt fordon inte var byggt med InControl Remote eller InControl Secure-funktionen kan dessa inte läggas till för närvarande.
Varför har jag InControl Remote och Secure?
InControl Remote och InControl Secure var funktioner som erbjöds vid köpet av ditt fordon. Fordon får initialt abonnemang under garantitiden (vanligtvis 3 år).
Mitt försäkringsbolag har bett om ett tracker-certifikat, hur kan jag få ett?
Logga in på ditt InControl-konto på en bärbar dator eller stationär dator, klicka på fordonsinställningar och sedan på visa certifikat.
What are Pro Services and do I need them?
InControl Pro Services adds a suite of connectivity features to your infotainment system including Connected Navigation services, Live and an in-car Wi-Fi hotspot. Connectivity for these is provided by a SIM card which is inserted in the SIM card slot in your vehicle. Please see your vehicle handbook for more information.
Hur mycket kostar det att förnya mina Pro Services (kartlicens)?
Kostnaden för att förnya din kartlicens för 1 år är £89 och för 3 år är £129.
Hur kan jag uppdatera Pro Services (kartlicens)?
Du måste besöka https://www.landrover.here.com/ logga in med dina navigationskonto-uppgifter och välj den förlängning du behöver. Observera att detta endast kan göras när kartlicensen har gått ut.
How do I create an InControl account and activate the InControl Services?
If your retailer has not already done so, go to https://incontrol.landrover.com/jlr-portal-owner-web/select-locale and follow the steps to create your InControl account and activate the InControl Services.
Hur köper jag InControl?
InControl-produkter väljs när du beställer ditt fordon, eftersom hårdvaran endast kan monteras på fabriken.
Jag har köpt ett begagnat fordon, hur skapar jag mitt InControl-konto och aktiverar InControl-tjänsterna?
Börja med att kontrollera att ditt fordon är utrustat för InControl-tjänsterna. Överliggande konsolen i ditt fordon ska ha två luckor som kan öppnas för att visa SOS-nödsamtalsknappen (SOS-ikon) och Optimerad Land Rover Assistance-knapp (skiftnyckelikon). Om SOS-nödsamtalsknappen lyser och Optimerad Land Rover Assistance-knappen är avstängd, gå då till https://incontrol.landrover.com/jlr-portal-owner-web/select-locale och följ stegen för att skapa ditt InControl-konto och aktivera InControl-tjänsterna. Om du köper ditt fordon från en återförsäljare kommer återförsäljaren att hjälpa dig med installationsprocessen. Om du märker att Optimerad Land Rover Assistance-knappen lyser, vänligen kontakta din återförsäljare för hjälp, eftersom du inte kommer att kunna koppla ditt fordon till ditt InControl-konto.
Hur vet jag att mina InControl-tjänster har aktiverats?
När du framgångsrikt har slutfört InControl-installationsprocessen kommer dina InControl-tjänster att aktiveras och ett bekräftelsemail skickas till den e-postadress du angett under installationen. Nästa gång du startar motorn i ditt fordon bör lamporna på SOS-nödsamtal och Optimerad Land Rover Assistance-knappar i överliggande konsolen på ditt fordon båda lysa.
Kan jag uppgradera mitt InControl-paket eller köpa InControl för mitt nuvarande fordon?
För närvarande är det endast möjligt att ha InControl på ditt fordon om det valts när fordonet beställdes. Eftersom hårdvaran monteras på fabriken kan den inte läggas till i efterhand när fordonet väl har byggts. Framtida alternativ undersöks.
Vad händer om mitt fordon ursprungligen byggdes för en marknad som skiljer sig från min faktureringsadress?
Om ditt fordon byggdes för en marknad som inte matchar din faktureringsadress kan de tjänster som är tillgängliga för ditt fordon fungera annorlunda än vad som beskrivs i InControl-paketets villkor & Villkor, eller kanske inte är tillgängliga. Praxis för hantering av data kan också skilja sig från de som ingår i InControl-paketets villkor & Villkor och integritetspolicy. Vänligen kontakta vårt Kundcenter om du har några frågor.
När börjar min prenumeration?
Din uppdaterade prenumeration börjar från och med det datum då din nuvarande prenumeration löper ut. Det kommer inte att bli något avbrott i din tjänst. Om du förnyar efter att din nuvarande prenumeration har löpt ut, börjar din nya prenumeration från och med inköpsdatumet. I detta fall rekommenderar vi att du ser till att ditt fordon befinner sig i ett område med bra mobiltäckning så att tjänsterna kan uppdateras på distans.
När dras betalningen?
Betalningen dras omedelbart efter utcheckning.
Vilka betalningsalternativ accepterar ni?
Vi accepterar följande betalningsalternativ:
Kredit-/Betalkort
Paypal
Erbjuder ni återbetalningar?
Du kan begära en återbetalning inom 14 dagar efter den dag din prenumeration bekräftas av oss. Vänligen kontakta vårt Kundcenter [email protected]Om din begäran godkänns kommer vi att behandla din återbetalning till den ursprungliga betalningsmetoden och meddelar dig via e-post när den har behandlats. Tillåt 5-10 arbetsdagar för att detta ska krediteras tillbaka till ditt bankkonto.
Ansvarsfriskrivning för tjänstdeaktivering - Om du inte förnyar en eller flera av dina InControl-prenumerationer, kommer de relevanta tjänsterna att inaktiveras i ditt fordon på utgångsdatumet. Du kommer fortfarande att kunna använda dessa tjänster fram till det datum din prenumeration upphör.
Jag har betalat två gånger för min prenumeration av misstag, kan jag få en återbetalning?
Du måste kontakta Land Rover kundservice och uppge ordernumren för de betalningar du har gjort.
Jag försöker förnya min prenumeration efter att ha fått ett e-postmeddelande från er men har glömt mitt lösenord. Jag har klickat på glömt lösenord men får meddelandet "Token utgånget". Vad gör jag nu?
Du måste besöka incontrol.landrover.com och klicka på glömt lösenord för att generera ett nytt e-postmeddelande för glömt lösenord. Du kan då skapa ett nytt lösenord.
Jag har försökt förnya min InControl Remote/Protect-prenumeration men får ett felmeddelande, vad gör jag nu?
Vänligen kontakta Land Rover kundservice på [email protected] och bifoga skärmbilder av eventuella fel du får så att ärendet kan utredas.
How can I terminate my InControl Services?
To terminate your InControl services please go to My Land Rover InControl website, click on “Vehicle Settings” on the vehicle dashboard page and on “Remove Vehicle”.
Please note that your account will remain active even if no vehicle is connected to it. You can also delete your account, if you have no other vehicle linked to it and/or no longer wish to keep it. To do so click on “My Account” tab, select the “Remove Account” section and click on the “Remove Account” button.
Om jag bestämmer mig för att sälja mitt fordon, hur kan jag ta bort mina personuppgifter?
Logga först ut från alla konton kopplade till ditt fordon. Ta sedan bort alla profiler och rensa din sökhistorik. Alternativen finns i navigationsinställningarna och Live-inställningarna.
Vad händer när jag säljer mitt fordon som är utrustat med InControl?
Vid försäljning, inbyte av ditt fordon eller överföring av äganderätten privat, måste du ta bort ditt fordon från ditt InControl-konto. För att göra detta, logga in på My Land Rover InControl-webbplatsen och klicka på "Fordonsinställningar" på fordonsöversiktssidan och sedan på "Ta bort fordon" enligt InControl-villkoren.
InControl-tjänsterna kommer att överföras till den nya ägaren av ditt fordon för återstoden av prenumerationsperioden, förutsatt att den nya ägaren slutför InControl-kontoinställningen.
How do I update my email address, contact details and preferences?
To update your details go to www.landroverincontrol.com/owner and log in to your account then select "My Account", or go to Settings/ My Account in the InControl Remote Smartphone App where you can update your contact details, change your password or reset your PIN.
Vad händer med mina data, vem har tillgång till dem och har jag tillgång till dem?
All data lagras i enlighet med dataskyddsbestämmelserna i det land där fordonet köptes. För mer information, se Land Rover InControl-integritetspolicyn.
Vad händer om jag glömmer mitt lösenord för InControl Remote-appen?
Välj "Glömt ditt lösenord" på inloggningsskärmen för InControl Remote-appen eller på webbplatsen My Land Rover InControl och följ anvisningarna.
What software can be updated in my vehicle?
Both your car’s InControl Touch Pro and the vehicle connectivity systems can receive software updates. In our electric cars, software updates are also available for the battery energy control system.
Hur ofta får jag programuppdateringar?
Programuppdateringar skickas periodiskt till Land Rover-fordon, antingen när behov uppstår eller när problem identifieras med befintlig fordonsprogramvara.
Behöver jag ett InControl-konto för programuppdateringar?
Nej, du behöver inget InControl-konto för att utföra programuppdateringar.
Är mitt fordon berättigat till en programuppdatering av infotainmentsystemet?
För att ta emot trådlösa programuppdateringar för InControl Touch Pro behöver din nuvarande programvara vara version 18B eller högre. Du kan kontrollera programvaruversionen för ditt InControl Touch Pro-system via pekskärmen genom att gå till ‘Inställningar’ > ‘Alla inställningar’ > ‘Programuppdatering’. Versionen av InControl Touch Pro visas som en lång teckensträng: t.ex. ‘S18B_18.25.3-174880’.
How do I connect my vehicle to receive Infotainment updates?
The InControl Touch Pro system can be connected either through a Wi-Fi connection or through the SIM card inserted into your vehicle. You can also use a hotspot connection through your mobile device but this may result in additional data charges.
Hur kopplar jag mitt fordon för att ta emot telematik-/batteriuppdateringar?
När du aktiverar programuppdateringar i inställningsmenyn kommer fordonets anslutning/batteriets energikontrollsystem att kopplas automatiskt. Uppdateringar av fordonets anslutningssystem är endast tillgängliga i länder med telematikstöd.
Tillkommer det datakostnader för en programuppdatering?
Du kan uppleva datakostnader om du ansluter via ett SIM-kort insatt i ditt fordon. I vissa länder har du fått ett SIM-kort vid köp av ditt fordon. Om det används får du inga datakostnader för programuppdateringar.
How do I know if an update is available?
When an update is available, you will receive a pop-up notification on your Touchscreen. You can also manually check for available updates by going to ‘Settings’ > ‘Alla inställningar’ > ‘Programuppdatering’ > ‘Check for update’.
Vad behöver jag göra innan jag installerar en uppdatering?
För att utföra uppdateringen behöver du:
Hur gör jag en infotainment-uppdatering?
Du kommer att få en popup på pekskärmen när en uppdatering är tillgänglig för nedladdning/installation. När den är accepterad börjar nedladdnings- och installationsprocessen. Uppdateringen kommer inte att störa din körning, och du kan fortsätta använda ditt fordon som vanligt. Vid slutförandet får du en bekräftelse på framgångsrik installation på din pekskärm.
Hur uppdaterar jag telematiken eller batteriets energikontrollmodul?
Du kommer att få en popup på pekskärmen när en uppdatering är tillgänglig för nedladdning, och när den har laddats ner visas en andra popup för att installera uppdateringen. När du startar installationen kan processen inte stoppas. Installationen kan ta upp till 30 minuter. Under denna tid har du tillgång till fordonet men kan inte köra det förrän uppdateringen är klar.
Jag har accepterat nedladdningen, kan jag fortfarande använda mitt fordon?
Ja, medan systemet laddar ner kan du fortsätta använda ditt fordon som vanligt.
Hur lång tid tar installationen av programuppdateringen?
Installationen kan ta upp till 30 minuter. Du kommer inte att kunna använda ditt fordon medan du installerar uppdateringar för fordonets anslutning och batteriets energikontrollsystem. Du kan dock använda ditt fordon när du installerar en uppdatering till ditt InControl Touch Pro.
Hur vet jag när programuppdateringen är klar?
En notifikation på din pekskärm informerar dig när programvaran har installerats framgångsrikt.
Behöver jag ha signal för att installationen ska kunna genomföras?
Ja, du behöver en mobil- eller Wi-Fi-anslutning för att ladda ner och slutföra installationen.
Kan jag stoppa installationen när den har startat?
Nej, när installationen har startat kan den inte stoppas.
The download has failed, what do I do?
You can use your vehicle as normal. A failed download will not affect your vehicle’s functionality in any way. Please contact the Land Rover Customer Relationship Centre or your local Land Rover Retailer and they will investigate further.
Installationen misslyckades, vad ska jag göra?
Om ditt fordon upplever problem vid omstart efter en uppdatering, kontakta vägassistans eller din lokala Land Rover-återförsäljare så undersöker de vidare.
Jag hoppade över uppdateringen men vill nu installera den. Vad ska jag göra?
Du kan komma åt uppdateringen via fordonets pekskärm genom att gå till ‘Inställningar’; ‘Alla inställningar’; ‘Programvaruuppdatering’; ‘Kontrollera uppdatering’. Om en uppdatering är tillgänglig visas en popup som ger dig möjlighet att ladda ner/installera uppdateringen. Om du föredrar det kan du besöka din lokala Land Rover-återförsäljare som hjälper dig med uppdateringen.
Kan jag uppdatera programvaran när jag är utomlands?
Ja. Detta kan dock medföra roamingavgifter beroende på ditt fordons datatjänsteplan.
Kan jag hindra andra från att uppdatera min programvara?
Ja, du kan lägga till ett PIN-lås på ditt fordon för att skydda dina inställningar för programvaruuppdateringar. För att göra detta, gå till ‘Inställningar’; ‘Alla inställningar’; ‘Programvaruuppdatering’ och välj låsikonen.
Vad händer om jag tappar anslutningen under en nedladdning?
Om anslutningen tappas under en nedladdning pausas nedladdningen tills anslutningen återupprättas.
Varför har jag inte fått en notifikation för infotainment-uppdateringen?
InControl Touch Pro-uppdateringar kräver en Wi-Fi-anslutning eller att ett SIM-kort sätts in i ditt fordon. Kontrollera att ditt personliga SIM-kort är installerat och fungerar korrekt. Alternativt kan du besöka din lokala Land Rover-återförsäljare som hjälper dig med uppdateringen.
Våra infotainment-experter ser fram emot att höra från dig.
Telefon: 3705000500
E-post:[email protected]
*Kompatibel smartphone och nätverksanslutning krävs
Apple CarPlayTM är ett varumärke som tillhör Apple Inc. Användarvillkor från Apple Inc kan gälla.
Din bil är förberedd för Apple CarPlay. Tjänsterna som erbjuds av Apple CarPlay beror på tillgängligheten av funktioner i ditt land, se https://www.apple.com/uk/ios/feature-availability/#apple-carplay för mer information.
Android AutoTM är ett varumärke som tillhör Google LLC.
Din bil är förberedd för Android Auto. Tjänsterna som erbjuds av Android Auto beror på tillgängligheten av funktioner i ditt land, se https://www.android.com/auto/ för mer information.