Terrängspecialister från International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) testade Defender redan innan den lanserades.
De ville kontrollera att den nya moderna modellen klarade av att stötta det humanitära arbetet i några av världens mest svårtillgängliga samhällen. IFRC:s vagnparksspecialister fick sitt svar i Dubai.
Från sanddyner till snirklig asfalt fick de uppleva bilens självsäkra köregenskaper och komfort när de tog sig upp för det högsta berget i Förenade Arabemiraten.
Defender klarade alla tester, till stor glädje för Ilir Caushaj från IFRC. Han sa: "Röda Korset hjälper miljontals människor i kris varje år och arbetar i praktiskt taget i alla världens länder. Vi arbetar på några av de mest svårtillgängliga platserna på jorden, ofta i mycket svår terräng, så våra team måste kunna klara av vad som helst."
IFRC:s experter testade Defender bland de böljande sanddynerna i öknen, där prototypmodellen klarade av de branta uppförsbackarna, krävande sidolutningarna och blinda krönen som kännetecknar terrängkörningen i regionen.
Med temperaturer över 40 grader var hårnålskurvor på Jebel Jais-motorvägen nästa destination. Defender visade prov på sin komfort och sin smidiga hantering, och klarade höjder på nästan 2 000 meter.
Dubai var en passande destination för att fortsätta Defenders partnerskap med Röda Korset. Samarbetet sträcker sig tillbaka till 1954, då en specialanpassad serie Land Rover-modeller togs i bruk som mobila apotek.