Gaydon, Storbritannien – Onsdag 3 juli 2024: Nu lanseras en ny hjälte från det brittiska äventyrsvarumärket Defender: nya Defender OCTA. Den tuffaste, mest kapabla och lyxigaste modellen i den ostoppbara 4x4-familjen, som tar kapaciteten hos Defender 110 till en ny oöverträffad nivå.
Driven av en 4,4-liters dubbelturbo V8 mildhybridteknik är OCTA den mest extrema och kraftfullaste Defendern någonsin, med 635 hk och upp till 750Nm1 i vridmoment vilket möjliggör 0-100 km/h på 4,0 sekunder. Kraftigt reviderade chassikomponenter med innovativ teknologi, inklusive smarta 6D Dynamics fjädringsteknik, säkerställer att dess dynamiska kapacitet tas till nya höjder. Exteriören är djärvare och tuffare än någonsin, med en distinkt karaktär.
Åkhöjden höjs, dess ställning breddas och hjulhusen förlängs för en otrolig närvaro. Omdesignade stötfångare förbättrar ingång- och utgångsvinklar, medan tufft underredesskydd ger föraren självförtroende att utforska vidare i ojämn terräng. Den kommer att vada djupare än någon annan produktions Defender tidigare gjort – upp till en meter högt vatten. Mark Cameron, Managing Director, Defender, säger: “Med nya Defender OCTA har vi kunnat låsa upp den fulla potentialen hos Defender. Det är själva definitionen av bred kapacitet, och ett bevis på vad vi kan uppnå med de allra bästa teknologierna och talanger inom vår ingenjörsdivision. Med sin kraftfulla V8-motor, banbrytande 6D Dynamics fjädringsteknik, utsökta finish och unika detaljer är den sällsynt, otroligt tuff och i sig önskvärd.
” Defender OCTAs namn är inspirerad av den tuffaste och mest åtråvärda mineralen på jorden – en diamant – och den oktaedriska formen som ger dess distinkta utseende och hållbarhet. Denna form inspirerade också de nya signaturgrafiken, som också betecknar den som Defenders flaggskepp – stark och motståndskraftig, men ändå slående, sällsynt och åtråvärd. Varje Defender OCTA bär en ny inringad diamangrafik, inklusive en blanksvart diamant i en maskinbearbetad och sandblästrad titanskiva på varje Signature Graphic-panel.
Den tuffa lyxen hos Defender OCTA symboliseras av Defender OCTA Edition One, som är tillgänglig under första produktionsåret. Den har en utvald specifikation, kommer i en exklusiv Faroe Green-färg med en Khaki och Ebony UltrafabricsTM PU och sömlös stickad interiör, nya Chopped Carbon Fiber-detaljer och 20-tums smidda lättmetallfälgar med ett urval av terräng- eller valfria specialutvecklade Advanced All-Terrain däck. 2
Oöverträffad prestanda Nya Defender OCTA erbjuder en aldrig tidigare känd prestanda hos Defender. Den drivs av en 4,4-liters dubbelturbo V8 mildhybridteknik kopplad till en åttaväxlad automatisk växellåda vilken erbjuder både höga och låga växlar, det är den kraftfullaste och mest extrema Defender någonsin.
Nya Defender OCTA kommer att nå upp till 249 km/h när den är utrustad med 22-tums lättmetallfälgar och åretrunt-däck. Med ett vridmoment på 750Nm1 (upp till 800Nm med dynamiskt startläge) och inställd för att passa fordonets enastående terrängprestanda, kan nya Defender OCTA accelerera från 0-100 km/h på 4,0 sekunder, medan maximalt vridmoment är tillgängligt från endast 1 800 rpm till nästan 6 000 rpm, för exceptionell körbarhet.
Otrolig förmåga och hållbarhet Nya Defender OCTAs dynamiska kapacitet går utöver vad någon Defender uppnått tidigare, med introduktionen av hydrauliskt sammanlänkande 6D Dynamics fjädringsteknik för första gången för en Defender, tillsammans med omfattande hårdvaruförändringar.
Den är unikt designad för att vara lika rolig att köra på vägen som i terrängen, utan att behöva kompromissa. I Defender OCTA sitter man 28 mm högre och har en ställning som breddats med 68 mm, för överlägsen markfrigång och stabilitet. För att säkerställa oöverträffat självförtroende och kontroll, oavsett terräng, med både maximalt hjulled i terrängen och minskad rullning på vägen, inkluderar de reviderade fjädringskomponenterna längre och tuffare länkarm och unika aktiva dämpare med separata ackumulatorer.
Den har också uppgraderade 400 mm bromsskivor fram till med Brembo-bromsok och det snabbaste styrförhållandet hos någon Defender hittills, för omedelbara och exakta svar. Ett skräddarsytt test- och utvecklingsprogram med mer än 13 960 ytterligare tester, inklusive hållbarhet i höghastighetsterräng, såväl som hållbarhet på väg i hög hastighet, togs fram för Defender OCTA. Teamet äntrade en värld av aldrig tidigare utforskad förmåga och robusthet. Jamal Hameedi, Director of SVO, JLR, säger: “Våra högpresterande experter har uppnått det omöjliga med Defender OCTA och arbetat outtröttligt under de senaste tre åren för att skapa den mest kapabla Defender som någonsin tillverkats – oavsett vilket underlag den körs på. De har omkonstruerat komponenter i hela fordonet för att säkerställa att
Defender OCTA är den perfekta följeslagaren för episka äventyr var som helst på planeten.” Ett avancerat nätverk av hydrauliskt sammanlänkande stötdämpare eliminerar praktiskt taget all karossrullning på väg, 6D Dynamics-systemet bidrar också till oöverträffad komfort och förfining. För tuff terräng möjliggör 6D Dynamics bättre hjulartikulering och kan tackla ännu mer extrema hinder, vilket innebär att kunder kan ta sina äventyr ännu längre och med överlägsen komfort. De fulla förmågorna hos nya Defender OCTA kan automatiskt upptäcka vilket underlag den kör på och optimera dess dynamiska inställningar därefter. Utöver det förvalda Comfort
Mode ger Dynamic Mode den ultimata prestandafokuserade upplevelsen för vägen, genom att justera fordonets inställningar för styrning, gas och fjädring med ett tryck på den genomskinliga signaturlogotypknappen på ratten. Ett långt tryck på samma knapp ger åtkomst till OCTA Mode, det första dedikerade terrängkörningsläget för Defender någonsin med prestandafokus. Det har utvecklats speciellt för att säkerställa ultimat kontroll och ge självförtroende till föraren. OCTA Mode möjliggör också ett off-road läge för optimal acceleration på lösa underlag. I kombination med de lägsta inställningarna för dragkraftskontroll (TracDSC och DSC avstängd) kopplar den också in en unik off-road ABS-kalibrering för optimal bromsprestanda även på lösa underlag. För fler tekniska terrängmanövrar finns Defenders välbekanta Terrain Response-lägen kvar vid förarens fingertoppar med specifika kalibreringar för sand, lera och hjulspår, gräs/grus/snö och stenkrypning – assisterad av förarhjälp för terräng som ClearSight Ground View3, vilket effektivt gör motorhuven transparent för förbättrad sikt och trygghet utanför asfaltsvägarna. Självsäker exteriör
Defenders imponerande närvaro och all-terrain-fokus ger Defender OCTA en ny djärv attityd. Den har 33-tums däck, de största som någonsin monterats på Defender som tillverkats, inklusive ett Goodyear Advanced All-Terrain däck1 utvecklat speciellt för OCTA. Detta har krävt utökade hjulhus, vilket kompletteras av en terrängoptimerad frontkaross med unika designelement på grillen som tillåter större luftflöde under motorhuven, en ny bakre stötfångare med ett aktivt avgassystem med fyra utgångar, tufft underredesskydd inklusive en front i aluminiumlegering under skölden med grafitfinish och exponerade Phosphor Bronze-finish för främre och bakre återhämtningspunkter. Defender OCTAs färgpalett inkluderar två exklusiva och nya premium metallic-finish: Petra Copper och Faroe Green, tillsammans med Carpathian Grey och Charente Grey, medan alla Defender OCTA-modeller har ett kontrasttak och baklucka i en blank Narvik Black. Kunder kan ytterligare personifiera sitt fordon med valfri matt skyddsfilm för extra skydd i tuffa miljöer. Faroe Green och Chopped Carbon Fiber-detaljer är exklusivt tillgänglig på Defender OCTA Edition One. Denna mycket distinkta finish, som inkluderar återvunna råmaterial, återfinns på Defenders motorhuv, fenderventiolomslutningar och motorhuvsventilomslutningar, plus ryggarna på framsätena och inuti mittkonsolen. Engagerande och uppslukande interiör I nya Defender OCTA urskiljer sig interiörerna från varandra. Två mycket hållbara UltrafabricsTM PU-alternativ – 30 procent lättare än traditionellt läder – finns tillgängliga. Denna finish för sätena är standard för Defender OCTA Edition One, i duo-ton Khaki och Ebony, med en stickad textil och en återhållsam, sömlös finish. För Defender OCTA är standardinredningen ett nytt Burnt Sienna semianilinläder, med en textilkant från KvadratTM i Ebony. Alternativt kan vilken Defender OCTA som helst specificeras med UltrafabricsTM PU i Light Cloud och Lunar, eller semianililäder lin Ebony. Den främre raden på Defender OCTA har helt nya Performance Seats med mer stödjande bolster och integrerade nackstöd.
Varumärket Defender är nära kopplat till musik och detta lyfts fram med uppslukande Body and Soul Seat-ljudteknik – tillgängliga för första gången i Defender. Body and Soul Seat har utvecklats i samarbete med musikbranschens experter SUBPAC och Coventry University, vilket gör att föraren och den främre passageraren kan känna och höra musiken. Sex wellnes-program finns också tillgängliga för att hjälpa passagerarna att koppla av. Beställningsmöjligheter av nya Defender OCTA kommer snart att öppnas officiellt, med ett vägledande pris från 2 212 900 SEK i Sverige. Den nya Defender OCTA Edition One, tillgänglig under första produktionsåret, med ett vägledande pris från 2 434 900 SEK. Den nya högpresterande terränghjälten kommer göra sin offentliga och dynamiska debut vid 2024 års Goodwood Festival of Speed 11-14 juli.
Defender omfamnar det omöjliga. Varje medlem i Defender-familjen är ändamålsenligt utformad, mycket åtråvärd och mycket hållbar. En modern vardagshjälte som värnar om det förflutna men samtidigt tar sikte på framtiden. Defender finns i modellerna 90, 110 och 130, med upp till åtta säten, och varje modell har sin egen unika karaktär. Som en del av vår vision om modern lyx finns Defender 110 tillgänglig som plug in-hybrid. Defender Hard Top har en professionell framtoning och finns i modellerna 90 och 110.
Defender har varit en ledstjärna för frihet sedan 1948 och stöttar humanitärt arbete tillsammans med internationella organisationer som Röda Korset, Röda Halvmånen och Tusk Trust. Varumärket Defender understöds av Land Rover – ett varumärke som bygger på 75 års expertis inom teknik och världsledande terrängkapacitet. Defender designas och tillverkas i Storbritannien och säljs i 121 länder. Defender ingår i varumärkesgruppen JLR tillsammans med Range Rover, Discovery och Jaguar. Viktigt meddelande JLR försöker ständigt förbättra specifikationerna, designen och produktionen av sina modeller, delar och tillbehör och modifieringar sker kontinuerligt. Även om alla insatser görs för att presentera aktuell information, ska detta dokument inte betraktas som en osviklig källa över aktuella specifikationer eller tillgänglighet, och det utgör inte heller ett erbjudande om försäljning av en viss modell, del eller tillbehör.
Alla siffror är tillverkarens uppskattningar.