ETT URVAL AV MOTORER
Du har kanske bestämt dig för någon av våra bilar och känner förmodligen till att vi erbjuder ett sortiment av bensin-, diesel- och PHEV-motorer. Men vilket alternativ är det rätta för dig? Vårt motorprogram innebär att du kan matcha din livsstil och din vanligaste typ av körning med den motor som är bäst för dig.
VILKEN SORTS FÖRARE ÄR DU?
INOM TÄTORT
Om du använder din bil för korta resor inom en stad, till exempel för att köra barnen till skolan eller för att handla, så är en bensinmotor ett lämpligt val. Du kör sällan på motorvägar och du kör inte så många mil om året samt mest i tätorter.
UTANFÖR TÄTORT
För förare som kör många mil om året och vars körning ofta består av längre resor på motorväg och inte särskilt mycket stadskörning kan en dieselmotor vara rätt alternativ.
STAD OCH LAND
De som bor utanför en stad men regelbundet pendlar på motorväg kan lämpligen fundera på en dieselmotor. Land Rover EU6-dieslar är undantagna från de avgifter som föreslås i stränga miljözoner.
NÖJESKÖRNING
Om du älskar bilkörning och huvudsakligen kör för nöjes skull ute på landsvägar och sällan i stadstrafik, så kan antingen en diesel eller en bensinare passa dig.
VIKTIGA FAKTA
EURO 6-MOTORER
Våra EU6-motorer är bland de renaste i världen. Deras utsläppsnivåer är jämförbara med bensinmotorers, men med CO2-utsläpp som är 20–25 procent lägre.
KVÄVEOXIDER
Alla våra bilar är sedan september 2015 försedda med avancerad avgasefterbehandling (dvs. AdBlue) via selektiv katalytisk reduktion (SCR), vilket bidrar till minskade NOx-utsläpp.
DPF
Mellan 2004 och 2016 har våra NOx-utsläpp minskats med över 90 procent. Högeffektiva dieselpartikelfilter (DPF) i våra bilar fångar upp 99,9 procent av alla partiklar.

ULEZ (ULTRA LOW EMISSION ZONE)
Våra EU6-motorer är undantagna från den dagliga avgift som London Transport föreslår ska gälla i Londons stränga miljözon (”Ultra Low Emission Zone”, ULEZ).
ORDLISTA
NOx
-
Kväveoxid är en gas som påverkar luftens kvalitet.
CO2
-
Koldioxid är en gas som påverkar den globala uppvärmningen.
PM
-
Partikelämne: fasta och flytande partiklar som finns i avgaser och påverkar luftens kvalitet.
EU5
-
Euro 5-norm från september 2009 – införande av partikelfilter.
EU6
-
Euro 6-norm från september 2014 – införande av selektiv katalytisk reduktion (SCR).
DEF
-
Dieselpartikelvätska (vanligen känd som AdBlueTM) - lösning som sprutas in i avgaser för att minska NOx-utsläpp.
DPF
-
Dieselpartikelfilter avlägsnar 99,9 % av alla partiklar i avgaserna.
SCR
-
Selektiv katalytisk reduktion är ett system för aktiv avgasefterbehandling som minskar NOx.
NEDC
-
New European Driving Cycle – en laboratorietestmetod som används för mätning av utsläpp för fordons- och beskattningsregler.
RDE
-
Utsläpp vid verklig körning - reviderade EU6-utsläppsregler som är utformade för att simulera verklig körning.
WLTP
-
WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) är den nya processen som fasats in från 2017 och som mäter bränsle, energiförbrukning, körsträcka och utsläpp och som ersätter den tidigare körcykeln NEDC (New European Driving Cycle) för mätning av bränsleförbrukning och utsläpp för personbilar i Europa. Syftet är att tillhandahålla värden som stämmer bättre överens med verklig körning. Bilarna testas med tillvalsutrustning och med en mer krävande testprocedur och körprofil. Skillnader mellan de båda testmetodernas siffror beror på ändrade testförfaranden, snarare än reducerade prestanda.
ULEZ
-
Ultra Low Emissions Zone – sträng miljözon i London där avgifter påförs fordon som inte uppfyller EU6-norm.
‡Alla uppgifter är tillverkarens mål och kommer att bekräftas före produktionsstart. Observera att uppgifter om CO2-utsläpp och bränsleekonomi kan variera beroende på hjuldimension, och att de lägsta värdena eventuellt inte gäller konfigurationer med standardfälgar.