Defender omfamnar det omöjliga. Målinriktat designad, högst eftertraktad och seriöst hållbar, är den en modern hjälte som respekterar sitt förflutna men samtidigt förutser framtiden.
Världens första framgångsrika civila 4x4, har den definierat en värld som den hjälpte att förändra – och öppnat nya horisonter för äventyr, arbete och humanitärt arbete på alla kontinenter.
Defender strövar också genom vårt kulturella landskap. Den har burit kungafamiljen på turnéer världen över och varit i centrum av handlingen med några av filmens största stjärnor.
Två män gjorde allt detta möjligt – de visionära Wilks-bröderna. Spencer Wilks var verkställande direktör för Rover Company och Maurice var chefsingenjör som alltid blickade framåt.
Defender-historien börjar 1947 vid Red Wharf Bay på den walesiska ön Anglesey. Maurice Wilks ritade en kontur i sanden av vad som skulle komma att bli ett av de största fordonen genom tiderna.
Inom ett år avslöjades den färdiga Land Rovern för världen. Ett unikt stycke industridesign, det var konstruerat för att vara kapabelt med lätta aluminiumpaneler, mycket korta överhäng och, avgörande, valbar fyrhjulsdrift.
På alla modeller utom de tidigaste, minskade spakar med röda och gula knappar på transmissionen växlingen mellan två- och fyrhjulsdrift till en enkel procedur som fungerade i alla situationer. Detta är föregångaren till dagens Defenders unika Terrain Response-system.
Inom några månader var Wilks skapelse till salu världen över. Snart började den även resa med den brittiska kungafamiljen. Den allra första State Review Land Rover, med sin specialdesignade bakplattforms, användes för att möta folkmassor under drottning Elizabeth II och hertig Philip, prins Philip, på deras första Commonwealth-turné 1953.
Under hela sitt långa liv sågs drottning Elizabeth II ofta bakom ratten på en Defender på de kungliga egendomarna, där Defenders fortsätter att tjäna det kungliga hushållet.
Fordonet skulle också ge en ny typ av äventyrare möjligheten att bemästra alla terränger på planeten. Den numera legendariska Oxford och Cambridge Far Eastern Expedition skapade rubriker när sex universitetsstudenter körde 18 000 mil från London till Singapore 1955–56.
På liknande sätt inspirerade reste britterna George och Jinx Rodger 10 000 mil under sju år i sin station wagon och dokumenterade Afrikas hotade stammar och djurliv. Den kanadensiske biologen Bristol Foster och naturkonstnären Robert Bateman genomförde en 40 000 mil lång resa runt jorden. Och de var långt ifrån ensamma.
Bedrifter som dessa bidrog till att skapa en scen för rekreationsbaserad terrängkörning. Deltagarna i Camel Trophy – som liknade ett 4x4-världsmästerskap – inspirerade framtagningen av det perfekta multiverktyget, anpassat för de tuffaste expeditionerna eller helt enkelt för avkopplande campingresor.
Defender förvandlade detta till ett globalt fenomen. Den förblir en väktare av arvet och är en symbol för äventyr, terrängkörning och humanitära insatser.
Detta var möjligt eftersom det, framför allt, var konstruerat för att vara kapabelt. Och det är det fortfarande. Varje version har gått längre och satt standarder som andra har svårt att följa.
De nya, längre hjulbaserna gjorde den ursprungliga modellen mer användbar och möjliggjorde tillägget av Pick-up- och Station Wagon-varianter. Station Wagon introducerade de berömda alpina lamporna på takets sidor, vilket gav mer ljus in i fordonet och extra synlighet för att navigera genom hårnålskurvor på bergsvägar.
Motorerna blev kraftfullare och mer effektiva, men detta var fortfarande ett främst funktionellt fordon. Ett tidigt valfritt "komfortpaket" innehöll inte mycket mer än tak- och dörrklädslar. En funktion visade sig dock vara tidlös – du kan fortfarande beställa en Defender med slitstarka och tvättbara gummimattor.
Under sitt första decennium exporterades 70 procent av produktionen till 150 länder. Inget fordon innan hade lämnat så många spår på vägarna runt om i världen. För otaliga människor över hela världen var det kanske den första bilen de någonsin såg.
Den världsomspännande försäljningen inkluderade militära versioner, vilket inspirerade namnet "Defender" som senare skulle tillämpas på alla varianter. Många civila modeller utförde också hjältedåd, och tjänstgjorde som bärgningsbilar, ambulanser och hydrauliska plattformar.
Defender har till och med deltagit i rally, där den omvandlades till en formidabel tävlingsmaskin av motorsportexperterna på Bowler.
Med sin hållbarhet bortom tvivel blev den unika 4x4:an allt mer eftertraktad. Series II från 1958 gav ett ökat visuellt tilltal, och lade till den karaktäristiska midjeböjen som fortfarande finns på dagens Defender.
Denna attraktionskraft tog den till de mest glamourösa platserna. Under 60-talet blev stora stjärnor som Marilyn Monroe, Steve McQueen och Paul McCartney fotograferade tillsammans med Wilks-brödernas allkonkurerande skapelse.
Moderna bekvämligheter började dyka upp i Series III från 1971 och framåt, inklusive en vadderad instrumentbräda och ett instrumentkluster placerat bakom en ny ratt. V8-motorer blev också tillgängliga för dem som krävde bättre prestanda både på vägen och utanför den.
County-modellen från 1982 var ytterligare ett tecken på att denna 4x4 var mer än bara en arbetsmaskin. Den kännetecknades externt av nya färger med dekaler och erbjöd även säten klädda i tyg för första gången.
Ett år senare introducerades Ninety- och One Ten-versionerna, som presenterade den frontdesign som skulle vara kvar fram till slutet av den klassiska Defender-produktionen. Turbo-dieselmotorer blev tillgängliga samtidigt som interiören förbättrades. Komforten höjdes också genom den nya spiralfjädringsupphängningen.
Defender-namnet introducerades 1990. Det reflekterade perfekt vad kunder över hela världen kände för detta unika fordon: pålitligt, hållbart, robust och tillförlitligt. Det är designat för att färdas över landet.
Dagens Defender fortsätter denna blodslinje. Den omdesignade ikonen är en världsklass-expert både på och utanför vägen. Den tuffaste och mest kapbara Defender som någonsin byggts, den är ostoppbar och omedelbart igenkännbar.
Tillgänglig i 90, 110 och 130 karossstilar, med upp till åtta säten, har varje version sin egen karisma. Och Defender Hard Top betyder affärer, med 90- och 110-karossstilar för professionell kapabilitet.
Alla har testats under de tuffaste förhållandena, från Arktis till öknen. Alla har en kaross som är tre gånger starkare än sina 4x4-rivalers.
Hållbarhet och lång livslängd är båda en del av Defenders vision om modern lyx genom design. Defender 110 finns tillgänglig som en elektrisk hybrid.
Som ett spegelbild av sin hjältemodiga och karismatiska natur fortsätter den att stödja humanitärt och bevarandearbete med den Internationella Federationen av Röda Korset och Röda Halvmånen och Tusk Trust.
Den har blivit odödliggjord i Lego, och inspirerar en ny generation över hela världen att bli dagens hjältar. Den är också en filmstjärna.
James Bond-fans har säkert sett Defender 110 SVX Double Cabs i Casino Royale (2006), där de användes i en av filmens actionfyllda scener. SPECTRE...byggda för att jaga 007 nerför ett alpmountain. Men det var dagens Defender som mötte det tuffaste testet. Stuntförare pressade en flotta av 110:or till gränsen under extrema off-road förhållanden i No Time to Die (2021), där Defendern spelade en nyckelroll i några av filmens mest intensiva actionscener. No Time To Die...den 25:e Bond-filmen, No Time to Die, för att skapa en spektakulär biljaktssekvens.
Det var en passande roll för ett fordon som nu är ett varumärke i sig själv. Defender har en elektrisk vision för sin nära framtid, men förblir det den har varit sedan 1948 – ett fyrtorn för frihet.